NRK Meny
Normal

Oso: – Vi har delene folk trenger likevel

Oso Hotwater avviser at de mangler reservedeler til å utbedre feilen på rundt 30 000 brannfarlige varmtvannsberedere.

Vamtvannstanke forårsaker brann

Mange varmtvannsberedere som har en potensielt livsfarlig komponent, vil ikke kunne utbedres før i juli. Årsaken er at leverandøren har lang leveringstid.

Foto: POLITIET

Sigurd Braathen

Daglig leder for Oso Hotwater AS, Sigurd Braathen, sier at de ikke vil få tak i nok reservedeler til varmtvannsberederne før i fellesferien.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Tirsdag skrev Harstad Tidende at de Oso Hotwater nå saumfarer markedet etter reservedeler for å utbedre de alvorlige feilene som har dukket opp på rundt 30 000 varmtvannsberedere.

Berederne har vist seg å være brannfarlige, og har forårsaket flere branner, deriblant en dødsbrann i Harstad i mars.

Ifølge avisen ville ikke Oso ha de nødvendige delene på plass for om mellom åtte og ti uker. Noe Braathen aviser overfor NRK.

– Vi har fortsatt deler på lager, men slik denne saken har eskalert vil vi gå tom for disse komponentene snart. Vi har derfor kontaktet alle mulige leverandører av slike komponenter rundt om i Europa for å få tak i de nødvendige delene, sier Sigurd Braathen, daglig leder i Oso Hotwater.

– Normal leveringstid på disse delene er opp mot åtte uker, men ettersom saken har eskalert slik den har gjort, har også leverandørene jobbet dag og natt for at vi skal få komponentene så fort som mulig, fortsetter han.

Braathen regner med å ha de nødvendige delene på plass i løpet av noen dager.

Etter at NRK omtalte saken i forrige uke, har selskapet blitt ringt ned av bekymrede kunder. Sigurd Braathen forteller at de prøver å svare alle henvendelser innen 48 timer.

– Så vil vi sende ut delene umiddelbart. Da er det vanlig postgang som gjelder, så jeg regner med at alle som trenger nye deler vil få dem under en uke etter at de har fått svar fra oss, sier Braathen.

Kan få konsekvenser for Oso

Forsikringsselskapet Gjensidige representerer både Oso Hotwater AS og mange kunder som har de farlige varmtvannsberederne installert. Informasjonsdirektør Øystein Thoresen sier at han har tillit til at bedriften har gjort det de kan for å informere om feilen.

– Saken er alvorlig, det er tross alt liv som har gått tapt. Og det er selvsagt beklagelig at det har tatt lang tid å få tak i disse delene. Men jeg er sikker på at Oso har gjort de kan for å få informert om feilen, og vi håper at informasjon om berederne har nådd frem til mange, sier Thoresen.

Han vil ikke umiddelbart kritisere firmaet for at det har tatt lang tid fra feilen ble oppdaget i 2012 til nok komponenter til å bytte ut i alle berederne ble bestilt.

– Kan det få konsekvenser dersom det viser seg at Oso har brukt for lang tid på å få erstattet delen som er farlig?

– Vi går inn i hver enkelt skadesak og behandler den på normal måte med kunden. Om det har oppstått en brann, ser vi på brannårsaken. Dersom vi ser at denne komponenten har forårsaket brannen, kan det bli snakk om regress, sier Thoresen, som bekrefter at Gjensidige siden 2010 har registrert noen ti-talls saker som kan relaters til denne problemstillingen..