Ulykken i Lavangsvdalen i Balsfjord kommune er i rekken av mange dødsulykker som har skjedd på denne strekningen.
Ifølge Statens vegvesen så har det vært 14 dødsulykker på strekningen på 8 år.
Ordfører i kommunen, Gunda Johansen, forteller at hun vil gå i gang med initiativ for å få veistrekningen sikret.
– Vi kan ikke se at så mange menneskeliv går tapt i vår kommune. Selv om dette ikke er vårt område, så har vi som lokalpolitikere mulighet til å påvirke her. Men E8 er først og fremst et statlig ansvar, sier hun.
Hun forteller at dette er en stor belastning for kommunen, hvor veistrekningen går gjennom.
- Les også: Vanskelig å gjøre E8 ulykkesfri
- Les også: Strakstiltak for å hindre dødsulykker
– Livsfarlig veistrekning
Ordføreren i Tromsø kommune, som har veistrekningen som sin innfartsåre, sier denne strekningen er livsfarlig.
– Dette er en veistrekning som er livsfarlig, og som har en forferdelig statistikk. Alle vi som kjører den vet at her passerer det både trailere, busser og personbiler i 100 kilometer i timen med en halvmeter i mellom. Vi er nødt til å gjøre noe med den, Tromsø-ordfører Arild Hausberg.
– Hva vil du gjøre?
– Så fort vi får snudd oss litt så må vi få i gang tiltak. Et av dem kan være en midtdeling av veien. Heldigvis har vi en god dialog med vegvesenet. Så dette blir et tema oss imellom så fort som mulig, sier Tromsø-ordføreren.
- Les også: – Var på vei fra lederseminar
– Noe av det verste som har skjedd
Hausberg forteller at tragedien i Lavangsdalen har gått inn på ham.
– Dette er noe av det verste som har skjedd oss i regionen. Jeg trodde det nesten ikke da jeg hørte om det. Tankene mine går nå først og fremst til de som sitter i dyp sorg, og de som har familie og kjente som nå har det grusomt, forteller han.
Tidligere i dag var beskjeden den samme ifra Tromsø-lege Mads Gilbert.
– Nå må det settes opp skikkelige midtskiller her, fastslo han.
- Les også: Av de verste ulykkene etter krigen
Har ansvaret for veien
Regionvegsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, forteller at det er de som har ansvaret for veien.
– Det er for tidlig å si noe om årsaken til ulykken her, og det er for tidlig å konkludere med at det er veien som er problemet. Det er en altfor enkel analyse. Egentlig så har denne veien en ganske høy standard, sier han.
Men Naimak erkjenner at det har skjedd mange ulykker på strekningen, men han er usikker på at en midt-deler alene ville ha hjulpet.
– Egentlig så tilsier ingenting at det skal være en midtdeler her. Men når det er sagt så er en midtskiller et veldig bra tiltak, og er noe vi skal vurdere nå i nærmeste framtid. Men da må også veien utvides – og det koster en god del.
– Men må det en dødsulykke til for at en vurderer sikkerhetstiltakene?
– Nei, vi har satt i gang en sikkerhetsrevisjon på strekningen fra før ulykken, ettersom det har vært mange ulykker her.
Naimak forteller at de har folk på stedet som skal se nærmere på forholdene for å se på hva som kan gjøres.
Havarikommisjonen skal se nærmere
Det har også Havarikommisjonen. De har sendt av gårde tre ansatte ved 8-flyet til Tromsø. De skal utelukkende se nærmere på hva som kan ha skjedd i Lavangsdalen.
– Det er ekstraordinært at vi sender opp folk på dagen, forteller direktør i Statens havarikommisjon for transport, Grete Myhre.
– Hva vet dere om veien?
– Jeg har selv bodd i Tromsø, og da jeg hørte at det var den strekningen tenkte jeg med en gang at Lavangsdalen er en farlig veistrekning – og derfor sender vi folk oppover nå, forklarer Myhre.
Kommisjonen skal bruke helgen på å dokumentere hva som kan ha skjedd, deretter analyserer de dataen for å finne ut hvilke tiltak som kan bli gjort framover på veistrekningen.
– Våre rapporter ender med sikkerhetsråd, som kan gjøre noe med det vi finner.
– Hvor lang tid tar det?
– Det tar cirka ett år. Men det er fordi det skal innom høringsinstanser og flere formaliteter før det er ferdig, sier Myhre.