Hopp til innhold

– Oljenæringen har skapt temposkifte i nord

Oljenæringen har sørget for at det i 2011 ble satt passasjerrekord ved en rekke flyplasser i Troms og Finnmark. Det kan bety billigere flybilletter for folk flest.

Fly og passasjerar

I løpet av 2011 ble det satt passasjerrekord ved en rekke flyplasser i Troms og Finnmark.

Foto: Cosmin Cosma / NRK

– Oljenæringen har skapt temposkifte i flytrafikken i nord, forteller kommunikasjonsdirektør i Widerøe Richard Kongsteien.

I løpet av 2011 ble det satt passasjerrekord ved en rekke flyplasser i Troms og Finnmark.

Og mye av trafikkøkningen skyldes ansatte i oljebransjen som reiser mye.

Richard Kongsteien

– Oljenæringen har skapt temposkifte i flytrafikken i nord, forteller kommunikasjonsdirektør i Widerøe Richard Kongsteien.

Foto: Knut Eirik Olsen / NRK

Beste resultat

Det går det så det suser for Widerøe. Flyselskapets resultat for 2011 var det beste noen gang, og i de to nordligste fylkene har en rekke flyplasser satt rekorder.

– Mehamn har satt "all time high", Vadsø har gjort det, Vardø har gjort det, Sørkjosen har gjort det, og Lakselv har satt ny rekord, forteller Kongsteien.

Flyboom i Hammerfest

Aller størst vekst i antall passasjerer er det på rutene til og fra Hammerfest, med over 100 000 passasjerer i løpet av 2011.

– Mellom Tromsø og Hammerfest er det utvilsomt oljearbeideren som er hovedkunden vår. Jeg tror åtte av ti reisende på den strekningen jobber med oljerelatert virksomhet, sier Kongsteien.

Hammerfest- Melkøya

Aller størst vekst i antall passasjerer er det på rutene til og fra Hammerfest, med over 100 000 passasjerer i løpet av 2011.

Foto: Allan Klo

Oljenæringen skaper flytrafikk

Tidligere har helsearbeidere, fylkes- og forsvarsansatte fylt morgen og ettermiddagsflyene i Finnmark.

Men i løpet av det siste året har Widerøes gjennomsnittspassasjer gått bort fra å være statsansatt til en som, på et eller annet vis, jobber for oljenæringen.

– De er jo absolutt i ferd med å ta igjen staten som den største kunden. En ting er jo oljearbeiderne, og det mannskapsbyttet som skal til hele tiden. Men i tillegg skaper dette ringvirkninger for regionene. Folkene i oljenæringen skal sove et sted, spise på kafé og da må områdene rundt foreta egne investeringer, sier han.

Ønsker stabilitet

Regiondirektør for NHO i Finnmark, Marit Helene Pedersen, forteller at økt trafikk er et tegn på at virksomheten i fylke øker.

– Det er en positiv utvikling og det er bra at det ikke bare er det offentlige som reiser men privat verdiskapning. Det er et tegn på at det vokser og gror rundt olje og gass, sier hun.

Flyturene som øker mest er avganger fra Finnmark og til Tromsø. Pedersen forteller at det er positivt, men ikke om kompetansen fra oljebransjen flys inn og ut igjen fra landsdelen.

– Det er et tegn på at flere spesialister kommer inn til Hammerfest-området. De kommer fra firmaer og byrå som ligger lenger sør. Det som er viktig på sikt er at vi får dem til å bli bofast i Finnmark, slik vi har klart etter Melkøya-utbyggingen i Hammerfest, sier hun.

Kan bety billigere billetter

Førde lufthamn, bringeland

I løpet av det siste året har Widerøes gjennomsnittspassasjer gått bort fra å være statsansatt til en som, på et eller annet vis, jobber for oljenæringen.

Foto: Cosmin Cosma / NRK

En av konsekvensene av at det er større etterspørsel etter på flyene i nord, er at Widerøe også må fylle resterende seter på sine avganger. Det kan bety billigere flybilletter for folk flest.

– Det har vært perioder der man har blitt tvunget over på formiddag og kveld fordi det har vært fullt. Vi må få bedre kapasitet i rushtiden rett og slett, slik at vi slipper å avvise passasjerer. Sånn sett får vi også kapasitet midt på dagen, slik at det går an å tilby litt billigere billetter til de som skal reise i ferie og fritid, sier kommunikasjonsdirektøren.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark