NRK Meny
Normal

90 millioner kroner og fire år senere - i august skal Øksfjordtunnelen stå ferdig

Statens vegvesen fikk i går sterk kritikk fra Loppa-ordføreren og samferdselssjefen i fylkeskommunen for dyrt og tregt arbeid. Nå svarer de på kritikken, og sier at de har gjort den jobben som var mulig under de gitte forutsetningene.

Grethe Ernø Johansen

Fylkesråd i Finnmark fylkeskommune Grethe Ernø Johansen, legger ansvaret for det manglende arbeidet på Statens vegvesen

Foto: Rune Berg

90 millioner kroner og fire år etter at arbeidet ble påbegynt skal Øksfjordtunnelen stå ferdig i august.

Loppa-ordføreren Jan-Eirik Jensen og samferdselssjef i fylkeskommunen Grete Ernø Johansen har vært meget kritisk til Statens vegvesen sin jobb.

– Jeg er mektig forbannet. Vi blir rett og slett holdt for narr. De gjør ikke ferdig tunnelen, og det hele er en skamplett, sa Jensen til NRK i et intervju for to dager siden.

Klar i august

Nå melder Statens vegvesen at tunnelen skal stå klar i august, og avdelingsdirektør Bjørg Anita Joki mener kritikken er streng.

– Jeg har full forståelse for at de synes det har tatt lang tid, men vi har jo jobbet innenfor de forutsetningene vi har hatt og jeg mener at vi nå skal kunne sette punktum for så langt i alle fall, sier Joki, som mener de har gjort en god jobb.

Arbeidet med Øksfjordtunnelen har blitt dyrere og tatt lengre tid enn man hadde ventet. Statens vegvesen fortalte NRK i går at de mener arbeidet forsinkes av at det bare er en kjøreretning i tunnelen.

– Du må ha trafikken gående inne i tunnelen, og du må rigge ned og opp. Det gjør at arbeidet for entreprenørene blir forsinket, og at det blir dyrere, sa byggeleder, Haile Hansen i Statens vegvesen.

Arbeid gjenstår

Bjørg-Anita Joki

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Bjørg Anita Joki mener kritikken er streng.

Foto: Anne Sofie Nielsen / Statens vegvesen

20 millioner kroner er brukt på rassikring ved åpningene, mens i overkant av 70 millioner er brukt inne i tunnelen.

– Vi har vann- og frostsikret 240 meter fra tunnelåpningen og inn slik at det ikke skal bli så mange vann- og isdannelser. I tillegg har vi utbedret noen nisjer, altså møtenisjer, samt en snunisje som vi har laget. Det er også et nytt lyssystem inne i tunnelen, sier Joki.

Men fortsatt gjenstår det altså en del arbeid før tunnelen er klar til bruk

– Litt asfaltering gjenstår, vi skal asfaltere omtrent en kilometer inn i tunnelen fra Altasiden, og så skal vi asfaltere der vi har laget en ny rassikringsportal. Vi skal også sette opp lys som mangler i noen av nisjene, og så skal det ryddes og fikses opp slik at det ser ordentlig ut, sier hun.

Tunnelen er gammel og vil trenge vedlikehold årlig, men Joki tror ikke man trenger store investeringer på en del år.

– Vi skal jo ikke trenge å gjøre noen store jobber der på en stund, sier hun.