De fire vitnene er en Wiederøe-flyger, en som var med et britisk fly, og en som var på Langnes flyplass i Tromsø, da et britisk Harrier-fly ba om prioritert landing.
Var med RAF-sjefens fly
Den ene er en norsk forbindelsesoffiser som på ulykkesdagen var med i flyet til den britiske sjefen for Royal Airforce-skvadronen på Langnes, Sir Peter Squire. Han ble avhørt av kommisjonen på London-høringa tidligere i høst.
– I London fikk vi se loggboka til Peter Squires flyginger, og der gikk det fram at en norsk offiser var med på skvadronsjefens fly som ulykkesdagen var på vingene i tre kvarter. Denne offiseren har vi fått kontakt med, og han skal fortelle fra turen, sier sier kommisjonsmedlem Ola Steinholt til NRK Troms og Finnmark.
Så prioritert landing på Langnes
Et annet vitne er en pensjonert orlogskaptein som ulykkesdagen var på Langnes Flyplass for å ta imot et VIP-fly med forsvarssjefen ombord, på vei fra Kirkenes. Dette ble forsinka fordi det ble med i letinga etter Wiederøe-flyet. Og mens vitnet venta på toppsjefen, ble han vitne til et Harrier-fly som ba om prioritert landing, og han fikk se hvordan andre fly måtte vike plass.
– Dette med prioritert landing på Langnes - som ikke nødvendigvis betyr nødlanding - har jo vært framme ved flere anledninger og vitneavhør, og er derfor interessant for oss, sier Steinholt.
Har dere nå oversikt over dette Harrier-flyets bevegelser ?
– Ja og nei. Det er lenge siden, og det har vært reist tvil om loggføringa, men jo, vi begynner vel å få et bilde av dette flyet.
Ny utsettelse?
Nå kommer neste ukes høring etter at kommisjonen anså seg ferdig med høringene, kan det bli enda flere?
– Det er ganske forbausende etter så lang tid at det fortsatt dukker opp folk som har ting å fortelle om ulykkesdagen. Man skal ikke utelukke noe, men vi begynner å få tidsnød. Vi skulle levere vår rapport i juni, så fikk vi utsettelse til 1. januar, og nå vet jeg at kommisjonslederen har søkt om ytterligere utsettelse til 1. mars neste år, sier kommisjonsmedlem Ola Steinholt.