Troms Fylkes Dampskipsselskap og Ofotens og Vesterålen Dampskipsselskap er godt i gang med en ny romanse som kan føre til fusjon og ett felles hurtigruteselskap. Siden desember har toppledelsen i de to rederiene møttes jevnlig. Flørten ble "avslørt" da TFDS la fram sitt foreløpige resultat i Tromsø i dag.
Og det er hurtigruta det samarbeides om.
- Vi samarbeider allerede tett på markedsføring. Vi slår sammen reisebyrådelene. Vi har tett samarbeid på IT og administrasjon, og vi har nedsatt ei prosjektgruppe for ytterligere samarbeid. Det sier styreleder i TFDS, Ole Lund, til NRK TRoms og Finnmark.
Gammel drøm
Drømmen om et felles nordnorsk hurtigruterederi er på ingen måter ny. Det er heller ikke interne stridigheter.
I desember 2001 kom toppledelsen i TFDS og OVDS fra Svalbard. Da var de enige om å slå selskapene sammen. Det nye rederiet, Nord-Norges Dampskipsselskap, ville bli et av landets største rederier og landsdelens desidert største private arbeidsplass.
Men bak en fasadene foregikk en bitter strid om hvor makta skulle sitte. I Tromsø, hos Tor Lægreid eller i Narvik hos Tor Strand. De to ble aldri enige. 12 juni 2002 brast drømmen.Fusjonen ble skrinlagt.
Funnet tonen
Årsaka til at de to rederiene igjen har funnet tonen er at det er ikke nok passasjerer til å fylle de 11 hurtigrutene i vinterhalvåret.
I Tromsø måtte nytilsatt konsernsjef, Henrik Andenæs, i dag fortelle at TFDS i fjor hadde et underskudd på 93 millioner kroner. En tredjedel av dette underskuddet skyldes hurtigrutedrifta.
- Nå må vi begynne å tjene penger, sier Andenæs.
Merkevare
Også i Narvik er gamle sjefer bytta ut. OVDS vil legge fram et langt bedre resulatet enn TFDS, årsaka er først og fremst inntektsbringende salg av Nor Cargo. Men hurtigruteskipene må tjene mer penger,og da er et tettere samarbeid med eneste farbare vei.
- Hurtigruta er et merkevarenavn som har stort potensiale, og det må vi utnytte. Det sier administrerende direktør i OVDS, Jan Kildal.