– I tillegg kan det komme ytterligere kostnader for å sikre vannforsyninga i området, sier prosjektsjef Stein Johansen i Statens vegvesen til NRK.
Forskningsanlegget til Eiscat kan også bli rammet, mener vegvesenet.
I over 25 år har det vært strid om bygging av veien gjennom Ramfjord.
Den går gjennom et tett befolket område med mange boligavkjørsler. Vegen er smal, har nedsatt fartsgrense og er ulykkesutsatt. Ny veg skal forbedre framkommeligheten, trafikksikkerheten og bomiljøet i Ramfjorden.
- LES OGSÅ:
– Vesentlige lavere samfunnsnytte
I mars 2008 vedtok kommunestyret i Tromsø at ny E8 skal bygges på vestsida av Ramfjorden med ny bru over Ramfjorden. Men etter siste kommunevalg gikk et flertall i Tromsø kommunestyre inn for at veien skulle bygges på østsida av fjorden.
Statens vegvesen har sammenlignet kostnader og samfunnsnytte ved østre og vestre trasé.
– Østre trasé er dyrere og har vesentlig lavere samfunnsnytte enn vestre. Østre trasé gir dessuten negativ nytte for transportbrukerne og går i tillegg gjennom flere konfliktområder som også gir et usikkert kostnadsbilde, sier prosjektsjef Stein Johansen. Han har fredag presentert en ny oversikt om E8 gjennom Ramfjord.
- LES OGSÅ:
– Forskningsanlegg må kanskje flyttes
For østre trasé er det en del usikkerheter som ikke er tatt inn i kostnadene.
– Omfanget av tiltak som må gjennomføres dersom østre trasé blir valgt, er ikke klart. Det kan komme krav ut over å endre veglinja, sier Johansen.
Han legger til at eventuelle tiltak for å unngå skader på vannforsyning ikke er tatt med.
– I tillegg er det høyst usikkert om det er mulig å skjerme forskningsanlegget til Eiscat for lys. Hvis dette ikke er mulig må forskningsaktiviteten kanskje flyttes, sier Johansen.
Striden om veien er nå til det som kalles megling hos Fylkesmannen i Tromsø. Blir ikke partene enige om veivalget, går saka til avgjørelse i Kommunaldepartementet.
- LES OGSÅ: