Normal

Nordlysfilm skaper reisefeber

Etter at en nordlysfilm fra Nord-Norge har gått sin seiersgang på nettet, har de første turistene allerede meldt seg.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Anne Berit Figenschau

Reiselivssjef i Tromsø, Anne Berit Figenschau.

Foto: Kim Kr. Nordli

– Vi har fått henvendelser utenlandsfra etter denne filmen. I går fikk vi telefon fra København med spørsmål: «Hvordan kommer vi oss til Tromsø? Vi er på vei», forteller sjef for Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau til NRK.no og venter flere bookinger etterhvert som nordlysfilmen spres på nettet.

23. November kåret NASA en nordlysfilm fra Tromsø til «Astronomy Picture of the Day» .

Filmen er laget av NRK-fotograf Tor Even Mathisen og er på tre dager sett av over 400.000 nettsurfere

– Overveldet

I think that might be the most beautiful thing I've ever seen, literally took my breath away.

Jobeda Ali, nettsurfer

Fotografen selv er målløs.

– Dette er overveldende fordi filmen er et hobbyprosjekt. Jeg hadde ikke sett dette for meg da jeg stod ute og frøys mens jeg venta på det rette nordlysøyeblikket, ler Mathisen til NRK.no

Filmen er laget med timelapse-teknikk, som består i å ta mange stillbilder og sette dem sammen i en videosekvens.

Totalt 3000 bilder over tre måneder måtte til for å lage videoen NASA liker.

– Uvurderlig verdi

Geez, that was amazing! Have never seen anything like this!
The final minute is just..I'm speechless. Just wow!

Andrea Karlsson, nettsurfer

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin mener filmen er blitt like god som hvilken som helst PR-kampanje.

– Dette er helt uvurderlig i verdi når man snakker om det å markedsføre Norge i utlandet, slår Tuftin fast.

Nordlysturisme er foreløpig et nisjeprodukt i Norge, men noe Innovasjon Norge har begynt å satse tungt på . Akkurat nå gjennomfører norsk reiseliv en nordlyskampanje i Tyskland, Russland, Frankrike, USA og England.

– Vi jobber jo med dette. Så når denne filmen plutselig kommer, betyr det svært mye. Det er umulig å si hva dette betyr i kroner og ører, men dette utgjør en kjempeverdi for norsk reiseliv, mener Tuftin.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.