Hopp til innhold

Se, slik skal de få flere til å jakte på nordlyset

Ny film om nordlyset skal inspirere enda flere til å dra på jakt etter fenomenet.

Med en ny dokumentarfilm om Nordlyset håper Skimuseet at flere tar turen nordover for å oppleve fenomenet.

Foto: Fredrik Broms

Skimuseet i Oslo har i samarbeid med verdens fremste nordlysfotografer laget dokumentarfilmen «The northern lights – a lifetime experience»

Holmenkollen er Norges mest besøkte turistattraksjon, og med denne filmen vil årlig en million besøkende få mulighet til å oppleve nordlyset på film.

– Skimuseet er Norges mest attraktive reisemål, og vi merker en økende interesse for nordlys og jakten på nordlyset. Oslo og Skimuseet er en naturlig inngangsport for å få folk til å dra nordover for å oppleve nordlyset i sin naturlige, fantastiske og fargesprakende prakt, sier museumsdirektør Karin Berg.

For å forklare fenomenet på en lettfattelig måte har museumsdirektøren samarbeidet med solforsker og foredragsholder Pål Brekke.

Han forklarer at han ønsker å gi folk mer kunnskap om nordlyset.

– Jeg vil fortelle hele historien om fenomenet, fra myter til moderne forskning. Nordlyset er så mye mer enn at det er flott å se på, forteller Brekke.

– Verdens mest unike dokumentasjonsfilm

Museumsdirektøren ønsker å samarbeide med Nord-Norge, og Troms for å få flere til å lære mer om nordlyset.

– Vi ser på dette som en fin markedsføring for Tromsø, og hele Nord-Norge i en større innovasjonssammenheng. Innovasjon Norge og Visit Oslo er kontaktet, og reiselivsbransjen i Tromsø skal etter hvert kobles sterkt inn, sier Berg til NRK.

Hun har allerede vært i møte med museene i Tromsø for å begynne dette arbeidet.

– Jeg var på museumsmøte tidligere i høst, og da snakket jeg med direktøren på Tromsø Museum og på Polarmuseet, og vi er enige om at dette samarbeidet bare forsterkermuligheten til å få forklart folk hva nordlyset er.

Skimuseet har allerede polare utstillinger, og museumsdirektør Karin Berg tror nordlysfilmen blir et fint tilskudd til museet.

– Vi er veldig fornøyd med at vi på Skimuseet i samarbeid med Pål har fått laget verdens mest unike dokumentasjonsfilm som er laget om nordlyset, med helt fantastisk høyteknologi og med bilder fra de beste nordlysfotografene som er.

Filmen varer i 17 minutter, og Brekke har brukt boken sin «Nordlyset – en guide» som bakteppe.

– Filmen kunne godt ha vært på en time, men vi har likevel klart og laget en innholdsrik og lettfattelig film. Vi har vært så heldig å ha fått bilder fra verdens fremste nordlysfotografer, Ole C. Salomonsen og Fredrik Broms i Tromsø, sier Pål Brekke.

– En magisk tiltrekningskraft

Årlig er en million besøkende innom Skimuseet i Oslo. Brekke tror i likhet med Berg at filmen vil bidra til at mange turister blir inspirert til å dra nordover.

– Skimuseet er den beste plassen å vise fram nordlyset på film, men for å oppleve det på ordentlig er sjansen størst hvis man reiser til Nord-Norge. Så jeg vil tro at mange turister som er innom i Oslo vil bli fristet til å ta turen nordover etter å ha sett denne filmen, sier Brekke.

Foreløpig er filmen kun vist til en gruppe utvalgte personer, og Brekke er spent på responsen fra publikum når den skal vises for første gang 21. november.

– Jeg håper på positiv respons, men det er alltid spennende. De få som har sett den er begeistret, så det er et godt tegn.

Museumsdirektør ved Skimuseet, Karin Berg, er sikker på at filmen blir populær.

– Jeg tror filmen vil ha en magisk tiltrekningskraft. Nå får vi nordlyset til Holmenkollen, og som en effekt av det håper vi at mange reiser videre nordover. Interessen for dette fenomenet er utrolig stort, og det vil også være en pedagogisk film for skoleklasser.

Solforskeren Pål Brekke har de siste ti årene brukt mye tid på nordlyset.

– Jeg var forrige uke i Canada for å fortelle om boken min, og folk er veldig fascinert. Nordlys slår an overalt, men Norge er i den posisjonen at vi har bedre infrastruktur enn andre land som har fenomenet. Det er lettere for turister i Norge å reise til Nord-Norge, enn det er for folk i for eksempel Canada å finne det.