Netthandel til besvær

Ikke betal direkte, men bruk heller kredittkort når du handler på nettet.

Internett
Foto: Bjørnflaten, Thomas / SCANPIX

Helene Falch

Regiondirektør Helene Falch i Forbrukerrådet.

Foto: SOLUM, STIAN LYSBERG / SCANPIX

Handel på internett blir stadig mer populært, og da kan det være greit å vite hvordan man kan unngå svindel og hva som er forskjellen på handel fra inn- og utland.

Regiondirektør i Forbrukerrådet i Troms og Finnmark, Helene Falch gir deg svaret.


Det meste går helt greit, men problemet oppstår når varen du har bestilt og betalt ikke dukker opp i posten og du ikke får kontakt med selgeren.

Angreretten

- Husk angreretten. Når du kjøper noe på et norsk nettsted har du 14 dagers angrerett. Hvis du har kjøpt noe fra et utenlandsk nettsted er angreretten sju dager.

Det fine med denne angreretten er at du ikke trenger å begrunne hvorfor du velger å gå fra kjøpet, sier Falch.

Sjekk nye nettsider

Sider for netthandel dukker opp som paddehatter. Da kan det være lurt å foreta en sjekk før man klikker i vei.

- Hvis du skal handle fra et nettsted du ikke kjenner til er det lurt å gjøre noen undersøkelser på forhånd.


På nettstedet til Forbruker Europa finnes det noe som heter «Shopping assistant.»

Der kan man gå inn og finne ut mer om firmaet, for eksempel hvor lenge det har eksistert. Det kan være kjempesmart å sjekke slike ting på forhånd.

Reklamasjon

Hvis man skal reklamere på en vare som er kjøpt på et norsk nettsted er det vanlig norsk lov som gjelder. Da kan Forbrukerrådet hjelpe deg videre. Har man handlet fra andre europeiske sider kan Forbruker Europa hjelpe deg.

For land utenfor Europa har man dessverre ingen samarbeidsavtaler når det gjelder forbrukerrettighetene ved kjøp.

Klager

Klageprosedyren er den samme ved netthandel som ved kjøp i butikk. Ta kontakt med selger, men dersom det ikke hjelper må man fremme kravet sinn skriftlig. Hvis heller ikke det fører fram kan man kontakte Forbrukerrådet.

For kjøp ute fra Europa er det Forbruker Europa som kan hjelpe, sier regiondirektør Helene Falch i Forbrukerrådet i Troms og Finnmark.