NRK Meny
Normal

Nesten totalt byggeforbud på Kvaløya i flere år - Nå slipper bydelsrådet jubelen løs

Alfred Løkås som har jobbet for en forbindelse til Kvaløya i Tromsø i 10 år er svært fornøyd med at byrådet går enstemmig inn for å bygge bru via Selnes.

Anbefaler ny bru til Kvaløya.

Byrådet har gått inn for bru mellom Langnes på Tromsøya og Selnes på Kvaløya.

– Dette er en stor dag som vi har ventet lenge på. Vi har jobbet for denne forbindelsen i 10 år, så dette føles bra, sier Løkås.

Han har nylig gått av etter seks år som leder av Kvaløysletta bydelsråd.

– Det må bygges en forbindelse. I dag er det nesten totalt byggeforbud på Kvaløya, og spesielt i Kvaløyslettaområdet som er nært byen. Det får vi ikke opphevet før vi har en forbindelse til Tromsøya, sier Alfred Løkås.

Fredag ble det klart at byrådet i Tromsø går enstemmig inn for å bygge bru til Kvaløya. Arbeiderpartiet har ønsket å bygge tunnel via Håkøya, men etter et møte med Samferdselsdepartementet torsdag har Arbeidetpartiet snudd på grunn av usikkerhet rundt finansieringen.

Både Rødt og SV i byrådet er glad for at Ap har snudd og går for bru.

Alfred Løkås

Alfred Løkås har nylig gått av etter seks år som leder av Kvaløysletta bydelsråd.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

Viktig bymiljøavtale

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap) forteller at det er to hovedgrunner til at de velger å gå for bru.

– Det er både den raskeste veien til en Kvaløyaforbindelse, og det å velge den via Selnes gjør at vi også stiller oss i en bedre posisjon for å inngå en bymiljøavtale raskt.

Byråden mener bymiljøavtalen vil bety et samferdselsløft som inneholder både Tverrforbindelse, Kvaløyforbindelse og en rekke andre store tiltak.

Ragni Ramberg

Byråd Ragni Ramberg Løkholm.

Foto: Ida Louise Rostad / NRK

Ramberg er ikke helt enig i at Arbeiderpartiet har snudd i denne saken.

– Vi har vært veldig tydelig på en ting, og det er at vi er nødt til å lære av E8-saken. Vi må hele tiden ha blikket festet mot målet, og målet er å få bygd en forbindelse til Kvaløya.

Kan gå mot bompenger

Selv om det kan bli en bymiljøavtale mener byrådet at det må være brukerfinansiering for å få til slike store veiprosjekter.

– Vi har signalisert svært tydelig at det blir brukerfinansiering i Tromsø. Om det blir bompenger, rushtidsavgift eller en økt drivstoffavgift skal vi ta stilling til i juni. Men det er utenkelig å se for seg at vi får nye store veiprosjekter i Tromsø uten brukerfinansiering.

Alfred Løkås tror heller ikke man kommer unna bompenger, uansett om det blir bru eller ikke.

– Det som er viktig er at det ikke legges begrensninger på disse to bruene med at trafikken kan gå på begge bruene samtidig .At ikke kollektiv trafikk skal ha fortrinnsrett til ei bru for eksempel.

Han tror en ny bru kan åpnes om seks år, mens Ragnhild Løkholm Ramberg sier hun har et ambisiøst mål med byggestart om fem år.