Hopp til innhold

Nekter å ta i mot nye hurtigbåter

Troms fylkeskommune tør ikke sette splitter nye båter fra Veolia i drift etter havari.

MS Sollifjell
Foto: Øystein Ramstad

Den første av flere nye hurtigbåter som skulle settes inn i samband i Troms, MS «Sollifjell» havarerte på vei fra verftet til Tromsø.

Skroget begynte å ta inn vann og måtte søke nødhavn på Mørekysten. Undersøkelser av båten avslørte at den ikke var sjødyktig etter skadene den hadde fått.

Vil ikke bruke søsterskipene heller

Det er Veolia Nord som har fått anbudet på å drive hurtigbåtrutene i fylket.

Troms fylkeskommune ga torsdag Veolia beskjed om at det er helt uaktuelt å ta i mot noen av de nye hurtigbåtene før årsaken til havariet med MS «Sollifjell »er klarlagt.

Hurtigbåten «MS Sollifjell»

Båtene bannlyses før havariårsaken er klarlagt.

Foto: Odd Eirik Hegge

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Kari Anne Opsahl møtte i dag representanter for Veolia og formidlet beskjeden.

Fylkeskommunen ber nå om et møte med Sjøfartsdirektoratet. Da vil man forlange at de to søsterskipene til MS «Sollifjell» ikke settes i trafikk før årsaken til havariet er klart.

Risikerer ikke sikkerheten

– Vi tør ikke å risikere sikkerheten til passasjerene.

Derfor tør vi ikke å sette i drift noen av de nye hurtigbåtene på nåværende tidspunkt, sier fylkesråd for samferdsel, Kari Anne Opsahl.

Fungerende informasjondirektør Bente Amandussen i Sjøfartsdirektoratet, sier at konstruktøren LMG Marin og Båtservice Mandal som har bygd båtene har foretatt endringer i byggemåten som ikke er godkjent av Sjøfartsdirektoratet.

– De burde ha sendt en søknad om tillatelse om fravik fra regelverket, men det har de ikke gjort, sier Amandussen.
Hun legger til at dersom det hadde blitt gjort og Sjøfartsdirektoratet hadde fått opplysninger på forhånd ville de ikke ha gitt en sånn tillatelse.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark