NRK Meny
Normal

Nå skal du slippe å vente på bussen

Lei av å vente på bussen som aldri kommer? I Tromsø og Harstad skal et nytt sanntidssystem vise deg akkurat hvor bussen befinner seg - så slipper du å vente lengre enn nødvendig.

Nytt informasjonssystem for kollektivtrafikken.

Fra høsten kan du bruke tida på andre ting enn å vente på bussen i Harstad. I Tromsø får du samme muligheten neste sommer.

I høst vil reisende i Harstad få teste ut det nye systemet, som viser akkurat hvor bussen befinner seg. Bussene i Tromsø får systemet innen våren 2017, sammen med hurtigbåten mellom Tromsø og Harstad.

Informasjonen skal finnes både på nett og via en app, i tillegg til skjermer på enkelte sentrale holdeplasser og inni busser og båter.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, sier at de håper systemet vil lokke enda flere til å reise kollektivt.

Ivar B. Prestbakmo

Målsetningen med det nye sanntidssystemet er å øke antallet reisende, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

Foto: Gunnar Grindstein / NRK

– At du som reisende til enhver tid skal vite når bussen eller båten din kommer og hva som er årsaken til forsinkelser eller kanselleringer, skal gjøre det enklere å reise kollektivt, sier han.

Vil utvide til hele fylket

Fylket bruker nesten én milliard kroner i året på kollektivtrafikk i fylket, og har lenge hatt målsetning om å øke antallet kollektivt reisende til 20 prosent i Tromsø. Ambisjonen er lavere, dog like ambisiøs i Harstad, sier Prestbakmo.

– I en bilby som Harstad er det en spenstig målsetting ville øke antallet kollektivreiser fra fire til sju prosent, sier fylkesråden.

Passasjerer på Nobina-bussen

Fylkeskommunen bruker nær en milliard kroner i året på å drifte kollektivtrafikken. Nå håper de flere vil benytte seg av tilbudet.

Foto: Trygve M. Andreassen / NRK

På lang sikt håper Prestbakmo at systemet vil bygges ut på all kollektivtrafikk i fylket.

Sanntidssystemet vil koste 22 millioner kroner å få på plass. Finansieringen av systemet hentes fra Harstadpakke 2 og gjennom fylkets belønningsavtale med Staten, som er oppspillet til det han håper blir en fremtidig bymiljøavtale med Tromsø.

– En bonus er at også bussjåfører og ruteplanleggere vil kunne bruke systemet til å skaffe nødvendig informasjon i sin arbeidshverdag, sier Prestbakmo.