Hopp til innhold

Skal gjøre seg sexy for turoperatører fra hele verden

Vinter, nordlys, kulde og snø er alle elementer som tas i bruk til Norges største reiselivsarrangement i Alta. I løpet av 8.000 forhandlingsmøter på tre dager selges vinteropplevelser for framtidige turister.

Nordlys over Finnmarksvidda

Til uka skal reiselivsbedrifter på speed-dating i Alta for å selge produktene sine. Det legges til rette for 8.000 forhandlingsmøter.

Foto: Knut-Sverre Horn

Trygve Nygård

Daglig leder Trygve Nygård i opplevelsesbedriften Glød Explorer er forsiktig optimist, med tanke på effekten av NTW i Alta.

Foto: Marte Lindi / NRK

Det er 250 selgere av reiselivsprodukter i Norge, som kommer hit og skal gjøre seg lekker for de rundt 250 kjøperne. Vi regner derfor med at det hentes inn et par millioner kroner i kun avtaler under messen.

Kari Flesvik, Rica-direktør

– På messen skal vi gjøre oss sexy for dem som i fremtiden skal selge oss videre, for å oppleve det vi tilbyr.

Det sier Trygve Nygård i opplevelsesbedriften Glød Explorer. Han er en av de lokale leverandører som har stand under messen Norwegian Travel Workshop (NTW), som arrangeres i Alta 31. mars - 3. april.

– Jeg håper at NTW skal være den nye portåpneren for oss som er etablert øst for Tromsø. Jeg har derfor veldig store forhåpninger, sier Nygård.

To millioner kroner kun i avtaler

– Dette er kjempestort. Det er innovasjon Norges største reiselivsarrangement, hvor man samler 600-700 reiselivsaktører på ett og samme sted. Det har aldri vært i Finnmark eller Alta før, sier leder i styringsgruppa for messen og Rica-direktør i Alta, Kari Flesvik.

Hun sier det er vanskelig å si akkurat hvor mange avtaler som inngås under Norwegian Travel Workshop.

– Det er 250 selgere av reiselivsprodukter i Norge, som kommer hit og skal gjøre seg lekker for de rundt 250 kjøperne. Vi regner derfor med at det hentes inn et par millioner kroner i kun avtaler under messen, sier Flesvik.

Dette er en lukket messe for reiselivet, der alle avtaler er booket på forhånd og hver enkelt selger i løpet av 15-20 minutter skal selge sitt produkt til turoperatørene.

Reiseliv på speed-dating

Alta sentrum

Norwegian Travel Workshop er innovasjon Norges største reiselivsarrangement, hvor man samler 600-700 reiselivsaktører på ett og samme sted. I år samles de i Alta.

Foto: Marte Lindi
Vinterturisme_1

Vinterturismen har de siste årene økt betydelig i Nord-Norge.

Foto: Robin Mortensen/NRK

Bare i løpet av messen er det 8.000 forhandlingsmøter over de tre dagene den varer. Nygård har selv 25 slike avtaler fordelt på to dager.

– Avtaleboka mi er helt full i alle disse dagene. Turoperatørene har åpenbart en interesse for å sende sine gjester til litt andre plasser i framtida og det gjør at jeg er optimistisk med tanke på effekten av messa, sier Nygård.

Han kjenner at han er bitte litt optimist med tanke på fremtiden som reiselivsaktør i Finnmark.

Nord-Norge er i vinden

– Nord-Norge er utrolig i vinden innen reiselivet akkurat nå. Vi merker at pågangen og interessen er stor, og vi er nå på en slags «breaking point» i forhold til vinterturisme til Nord-Norge, sier Hilde Bjørkli i Nord Norsk reiseliv.

De har med seg over 100 turoperatører på visningsturer i forbindelse med messen, der de har store forventninger til spesielt de asiatiske turoperatørene.

Vinteren er det som nå selges til reiselivsaktørene, og det er her de håper effekten kommer med økt interesse til neste vinter, ifølge Bjørkli.

– Her er det viktig at leverandørene som turoperatørene får besøke her, kjenner din besøkelsestid og følger opp de som har vært på besøk hos dem. Det er opp til dem å skape salg, og det har vi virkelig forhåpninger om at de klarer, sier Bjørkli.

Håper på nordlys

Kari Flesvik

Det er innovasjon Norges største reiselivsarrangement, hvor man samler 600-700 reiselivsaktører på ett og samme sted, sier Rica-direktør i Alta, Kari Flesvik.

Foto: Marte Lindi / NRK

Røros arrangerte denne messen i fjor, og har hatt en enorm økning etterpå fra utlandet. en slik effekt håper de på også i Alta.

– Den vanlige bussturisten om sommeren er på tur ut. Nå må vi vise oss fra en annen side, at vi har mye mer. Da er det så viktig at vi får vist oss fram som nå, sier Flesvik.

Det er mye lokalt som tas i bruk under denne messen, og hun er ikke i tvil om hvilken effekt det har å arrangere denne messen i Alta.

– Flere gjester. Både sommer og vinter. Vi hadde håpet det skulle bli veldig kaldt og klart så vi fikk se fantastisk nordlys, men værmeldinga var ikke lovende. Vi får bare vente og se om det slår til likevel. Vi har uansett mye annet å tilby, forsikrer Flesvik.

Børre Nilsen er vinterguide for Glød adventures i Alta, og viser turister ut i naturen for å se på nordlyset.

Turister var med reiselivsbedriften Glød på jakt etter Nordlyset i januar 2014.