Hopp til innhold

Nå kan flyturen din bli raskere og litt mer behagelig

Et prøveprosjekt gir nye innflyginger til tre norske flyplasser.

– Flyprosedyrene vil kunne følge det lavere terrenget bedre, og vi forventer da at flyene kan fly lavere før innflygingen må avbrytes på grunn av for eksempel dårlig vær, sier Alexander Løvar, sjef for flynavigasjonstjenester ved regionale lufthavner i Avinor.

Avinor mener det vil føre til flere fly kan lande der, til tross for dårlig vær.

Det var nettstedet luftfart.media som først omtalte saken.

– Evenes er interessant

Alexander Løvar

Alexander Løvar i Avinor mener reisen nå vil bli mer effektiv og mer behagelig.

Foto: Kristian Løksa / Avinor

Det nye systemet som kalles RNP-AR erstatter eldre navigasjonssystemer. Slik blir innflygingen mer fleksibel, effektiv, og sikrer passasjerene en litt raskere flytur. I første omgang er det Harstad/Narvik Evenes, Gardermoen og Haugesund som får det nye systemet.

– Evenes er et veldig interessant forsøkstilfelle fordi det har såpass mye terreng rundt flyplassen. En eventuell gevinst vil derfor være ganske stor her, sier Løvar.

Flytiden kan reduseres med 10 minutter

Luftfart.media skriver at det nye systemet ikke er avhengig av instrumenter på bakken, og at innflygingsprosedyrene kan utformes i svinger rundt terreng. Fram til i dag har disse prosedyrene blitt laget som en rett linje.

Til en flyplass omringet av fjell, slik som Evenes på grensen mellom Nordland og Troms, kan flytiden reduseres med 10 minutter med det nye systemet. Dette vil gi fordeler både til passasjerene, og miljøet.

– Det betyr at man slipper ut mindre drivhusgasser, og man får en mer effektiv avvikling av flytrafikken, sier Løvar.

(Artikkelen fortsetter under)

NORWEGIAN-SAS på Gardermoen

Både SAS og Norwegian opererer Boeing 737-800 som vil kunne ta i bruk det nye systemet.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

– Mer behagelig

Alexander Løvar mener passasjerene vil merke at det nye systemet kommer i bruk.

– Antakeligvis kommer det til å bli en mer behagelig innflyging, siden flyene selv i større grad styrer flygingen selv, sier han til NRK.

På grunn av utrustningen som kreves i flyene, er det foreløpig er det bare flytypen Boeing 737-800 som kan benytte seg av den nye teknologien. Dette er en flytype som både SAS og Norwegian i stor grad benytter seg av.

Bransjen ønsker teknologien velkommen

Teknologien ønskes velkommen også at flyselskapene.

– Det er mange fordeler ved GPS-baserte innflygingsprosedyrer. Blant annet gir det oss mulighet til å forhåndsdefinere veldig nøyaktige ruteføringer som gir lavere lokal støy, kortere innflygingstid, mindre miljøutslipp og kortere reisetid for passasjerene, sier Deputy Director Flight Operations Ole Christian Melhus i Norwegian.

Innflygingssystemet er inntil videre et forsøksprosjekt. Dersom det fungerer godt, vil alle de større flyplassene i Norge bli vurdert som aktuelle kandidater. Det betyr at også Svalbard, Kirkenes og Tromsø er med i vurderingen for å få systemet frem mot 2020.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark