Normal

Nå kan du klage på mye mer enn før

Regjeringen gjør det enklere for deg å klage på frisører, taxisjåfører og treningssenter.

Frisørklipp

Er du misfornøyd med sveisen din etter et besøk hos frisøren kan du nå klage til Forbrukerrådet.

Foto: Tora Lind Berg

– Det skal bli enklere for forbrukerne å klage. I tillegg skal de få muligheten til å klage på flere tjenester enn det de har i dag, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister, Solveig Horne til NRK.

Regjeringen legger omtrent 19 millioner kroner på bordet til bedre klagebehandlingsordning. Dette ble kjent da Horne besøkte Tromsø tirsdag.

Solveig Horne

Statsråd Solveig Horne kom tirsdag med gode nyheter til Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Foto: Elise Holdal / NRK

– Det betyr at du kan klage på taxinæringen, veterinærtjenester og velferdstilbud, for å nevne noe. Det kan du ikke i dag. Forbrukerne får flere muligheter til å klage på saker som angår dem i hverdagen, sier Horne.

Den utvidedeklageordningen går ut på at du i større grad enn tidligere kan klage på tjenester. Er du ikke fornøyd med sveisen eller mener at taxituren ble for dyr kan du nå levere klage til Forbrukerrådet.

Ordningen går statsbudsjettet onsdag, så skal saken på høring. Etter det ønsker regjeringen å implementere dette og få det på plass fra juli neste år.

– Du kan klage på hårfargen

Randi Flesland som er administrerende direktør i Forbrukerrådet forteller at dette først og fremst er en gledens dag for forbrukerne.

– Nå kan de kontakte Forbrukerrådet uansett hvilke konflikter de kommer opp i, slik at vi kan hjelpe dem. Per i dag er det ikke alle klager vi kan hjelpe med, sier Flesland.

Direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes, sier at det vil bli mange nye områder som du nå kan klage på hvis du ikke er fornøyd.

– Nå kan du klage hvis du har vært hos frisøren og hårfargen ikke ble slik du hadde tenkt. Det kan være hotell, restauranter og helsestudio. Fram til nå har det ikke vært en ordning for det, sier Flønes til NRK.

Forbrukerrådet i Tromsø får flere millioner

Det ble lagt omtrent 19 millioner kroner til en utvidet klageordning hos Forbrukerrådet tirsdag.

Foto: Elise Holdal / NRK

Merket et behov i lang tid

Statsråd Solveig Horne legger vekt på at det er viktig for regjeringen og for hele landet at Norge skal være i front når det gjelder rettighetene til forbrukerne.

– Vi har gode ordninger i dag, og vi ønsker å implementere et nytt EU-direktiv der forbrukerne skal få muligheten til å klage på andre tjenester enn de har i dag. Dette er en styrking for forbrukerne, sier Horne.

I dag er det klagenemnder som behandler noen områder og Forbrukerrådet andre områder.

Randi Flesland

Administrerende direktør hos Forbrukerrådet, Randi Flesland, forteller at dette er en gledens dag for forbrukerne.

Foto: Elise Holdal / NRK

– Det er mange områder som faller mellom to stoler hvor vi ikke kan hjelpe. Det gjelder i veldig stor grad tjenester. Både private helsetjenester, treningsstudioer og privatskoler, forteller Randi Flesland.

Forbrukerrådet har i lang tid merket et behov for akkurat dette.

– Vi har i dag veldig mange som tar kontakt med oss i Forbrukerrådet, som har en tvist eller en klagesak. I dag kommer de ingen vei. De må gå til domstolene og da er det ofte snakk om penger. Nå får vi et tilbud som gjelder absolutt alle, og et veldig bredt spekter av tjenester, forteller Ingeborg Flønes som er direktør for forbrukerservice.

– Tromsø skal serve hele landet

Flesteparten av de stillingene legges til kontoret i Tromsø, noe som kan bety opp til 20 nye stillinger.

– Tromsø har et godt og robust miljø her i dag. De har jussutdanning ved universitetet, og det var viktig for regjeringen å plassere disse stillingene i nord, forteller Solveig Horne.

Regiondirektør for Forbrukerrådet i Finnmark og Troms forteller at de både er glad og beæret over oppdraget.

– Det er en seier for forbrukerne, men også en anerkjennelse for den jobben vi har gjort til nå. Vi skal fortsette og nå skal vi også begynne på flere områder. Vi er veldige glade for å få muligheten til det, fordi vi har sett et behov, sier Helene Falch.

Selv om stillingene opprettes i Tromsø, forsikrer statsråden at dette kommer hele landet til gode.

– Absolutt. Fordi det er veldig mange av disse klagemulighetene som skjer via telefon eller internett. Kontoret i Tromsø skal altså serve hele landet med denne viktige tjenesten, sier Horne.