NRK Meny
Normal

– Nå er vi i gang igjen

I går førte uvær til at brøytemannskapene igjen måtte lose bilister trygt over fjellet, under vinterens første kolonnekjøring i Finnmark. Vinteren har festet grepet om veiene i nord.

brøytebil kolonne

Å være brøytebilsjåfør i Norge er utfordrende. Ikke bare er de ute i all slags vær, de har også ansvaret for sikkerheten på sine veistrekninger. I går førte uvær igjen til at brøytemannskaper måtte lose bilister over fjellet, på den værutsatte strekningen mellom Bekkarfjord og Hopseidet i Lebesby kommune i Finnmark. Med det er vintersesongen i gang på fjellovergangene i Finnmark.

Foto: NRK

– Nå er det stort sett snø- og isdekke overalt i Finnmark, så nå er vi i gang igjen. Det er kun på indre riksveg mellom Karasjok og Suossjavri at det er stedvis bart.

Det forteller trafikkoperatør for Vegtrafikksentralen hos Statens vegvesen, Bente Nyland.

Vinteren har festet grepet om veiene i nord. I går førte også uvær til vinterens aller første kolonnekjøring, på den værutsatte strekningen på riksveg 888, mellom Bekkarfjord og Hopseidet i Lebesby kommune i Finnmark.

Kolonne

Slik ser det ut når årets første kolonne, over kanskje Norges mest værutsatte strekning, snart skal kjøres. I bilen venter ordføreren i Gamvik, sammen med en rekke andre bilister, på at brøytemannskaper skal lose de trygt over strekningen mellom Bekkarfjord og Hopseidet i Lebesby.

Foto: Inga Manndal

Årets første kolonne gikk heldigvis for seg uten problemer.

– Du kjører ikke fjelloverganger uten vinterdekk i Nord-Norge nå, det er ikke å anbefale, forteller Nyland, som likevel hvert år ser det samme.

– Det er ikke uvanlig at folk legger ut på sommerdekk. Det skjer hver høst at folk glemmer å legge om i tide, og så får vi en rekke mer eller mindre alvorlige uhell som en følge av det, sier Nyland.

Kolonnekjøring 14. oktober er tidlig for sesongen, men det er likevel ikke så sjelden som man kanskje skulle tro.

– I fjor gikk den første kolonnen i Finnmark den 20. oktober. Fra da hadde vi tøffe, vinterlige forhold helt frem til jul, forteller Nyland.

– Er gode på kolonnekjøring her ute

En av dem som fikk «gleden» av å delta i årets første kolonne, var ordføreren i nabokommunen Gamvik, Inga Manndal.

– Årets første brøytekontrakter er ikke på plass enda engang, men der ser man, sier Manndal, som ser frem til at beredskapen er på plass.

Selv frykter hun ikke vintersesongen på veien, selv om hun og sambygdingene ofte trafikkerer en av landets oftest kolonnekjørte og mest værutsatte strekninger.

– Vi ser jo hva vi har i vente, og må friske opp hvordan det er å kjøre på vinterføre igjen. Men dette er vi gode til ute på Nordkyn, sier Gamvik-ordføreren.

– Folk i nord er heldige

I Troms er det også snø og is på fjellet, som over Kvænangsfjellet og i Nord-Troms. Derfra har flere meldt fra til Vegtrafikksentralen om farlig glatte partier.

Kvænangsfjellet

Statens vegvesen har fått flere meldinger om farlig glatte partier over også i Troms. Over Kvænangsfjellet (bildet), på grensen mellom Finnmark og Troms, er det snø og isdekke.

Foto: Skjermdump webkamera/Statens vegvesen

Politiet har også sett en rekke trafikkuhell i nord de siste dagene. Og noe av uhellenet er nærmest blitt en tradisjon, skal vi tro en erfaren politimannen helt øst i Finnmark, Jørn Haga.

– Det er ikke uvanlig at vi ser spesielt utenlandske vogntog som sklir av vegbanen når det blir glatt, sier Haga.

Han understreker at det i liten grad er lokale eller norske vogntog som er involvert i slike trafikkuhell, og mener vi er heldigere enn folk lengre syd.

– Sett i forhold til klimaet har vi ikke et høyt antall ulykker som skyldes vintervær, fordi folk her har sett seg nødt til å ta hensyn til kjøreforholdene, sier Haga, som understreker at det finnes unntak.

– Men som bilfører har man ansvaret for å sørge for å være skodd etter forholdene, slik at man unngår uhell og ulykker i vintertrafikken, sier operasjonsleder i Øst-Finnmark politidistrikt Jørn Haga.

Råd for kolonnekjøring

Lena Berg er en av brøytebilsjåførene som ble kjent gjennom NRK sin serie «Brøyt i vei». Her forklarer hun hvordan du best bør opptre som bilist i en kolonne, og litt om hvordan du ikke bør opptre...