Alle får kritikk etter hurtigbåthavari

Statens Havarikommisjon kommer med sterk kritikk av alle parter i forbindelse med havariet til hurtigbåten «Sollifjell». Kommisjonen mener det ble gjort en rekke fatale feil ved anskaffelsen av fire nye hurtigbåter i Troms.

«MS Sollifjell»

Havarirapporten etter skadene på hurtigbåten «Sollifjell» slår blant annet fast at Båtservice i Mandal ikke hadde god nok kompetanse til å bygge hurtigbåter i karbonfiber.

Foto: NRK

Det er svært nedslående konklusjoner Statens Havarikommisjon for transport har kommet fram til.

Kommisjonen vil ikke selv opplyse hva de har funnet ut, men NRK vet at alle involverte parter får sterk kritikk.

Den rammer absolutt alle parter som har med hurtigbåtskandalen i Troms å gjøre.

– Rapporten har sin basis i hendelsen med «Solifjell». Det var jo en alvorlig hendelse. Ut over det ønsker jeg ikke å kommentere saken, sier fylkesråd for samferdsel, Terje Olsen (H).

Brudd og knuseskader etter havari

Video Alle får kritikk etter hurtigbåtskandalen

NRK Nordnytt har i halvannet år besøkt ekspertise på karbonfiber i Sverige og flere steder i Norge.

Skadeanalysen fra Det Norske Veritas av hurtigbåten «Sollifjell» var forvarselet om at mye har gått galt. Veritas-rapporten viser brudd og knusningsskader flere steder på «Sollifjell» etter havariet i mars 2010.

Det fikk Havarikommisjonen til å slå fast at de fire båtene ikke var konstruert for å tåle bølgeslag – en oppsiktsvekkende slutning i seg selv.

Nå er endelig havarirapporten klar. Her får blant annet Troms fylkeskommune sviende kritikk for å ha bestilt hurtigbåter uten å nevne ordet sikkerhet, mener kommisjonen.

Tidligere fylkesråd for samferdsel i Troms, Kari Anne Opsal (Ap), sa til NRK i august, 2010 at de måtte stille krav til myndighetene om at sikkerhet måtte gå foran.

Kommisjonen finner ikke dekning for denne påstanden i anbudsgrunnlaget som er det rederiene skal forholde seg til.

Lav pris og miljøvennlig

Terje Olsen

Fylkesråd for samferdsel, Terje Olsen (H), ønsker ikke å kommentere rapporten ut over at havariet til Solifjell var en alvorlig hendelse.

Foto: Ørjan Hansen

Lav pris og lave miljøutslipp har vært hovedfokus. Fylkeskommunen henviser til den såkalte highspeed-koden. Det er minstekrav og holder ikke når man anskaffer hurtigbåter for å gå på en værhard Tromskyst, mener kommisjonen.

– Hvis du vil ha en buss med aircondition eller en uten, så bestemmes det av fylket. Slik er det her også. Vektlegger du miljø, så er det fylket som beslutter hvordan det skal vektlegges og hvordan det skal måles, sier konsernleder i Boreal Transport Norge, Kjetil Førsvoll.

Havarikommisjonen

Kommisjonen vil ikke selv opplyse hva de har funnet ut, men NRK vet at alle involverte parter får sterk kritikk.

Foto: Ørjan Hansen

Kritisk til byggverft

NRK Nordnytt har i halvannet år besøkt ekspertise på karbonfiber i Sverige og flere steder i Norge. Alle har vært sterkt kritiske til valg av byggeverft for de nye hurtigbåtene i Troms og den korte byggeperioden.

Karbonfiber er et sterkt byggemateriale, som brukes både i flyindustrien og båtbyggerbransjen. Men for å oppnå et godt resultat kreves det erfaring og kunnskap. Verftene i Mandal og Danmark har aldri før bygd hurtigbåter i karbonfiber.

Omfattende kritikk

Sollifjell

Havarirapporten er på 72 sider. Også Sjøfartsdirektoratet som kontrollmyndighet får sterk kritikk.

Foto: Ørjan Hansen

Havarirapporten er på 72 sider. Også Sjøfartsdirektoratet som kontrollmyndighet får sterk kritikk. På grunn av den omfattende kritikken, har direktoratet og Troms fylkeskommune bedt om en måneds utsettelse på å kommentere rapporten.

Så lang tid vil ikke havarikommisjonen gå med på, og har satt høringsfristen til 13. januar.

– Når vi har en konklusjon, så er vi sikker på det vi kommer ut med, sier havariinspektør i Statens Havarikommisjon for Transport, John Wilsgaard.