NRK Meny
Normal

Maskinist: – Et tillitsbrudd mot kolleger, reisende og rederi

Det sa maskinisten på hurtigbåten «Kistefjell», da han avga forklaring i Trondenes tingrett tirsdag.

Hurtigbåter

Rettssaken mot hurtigbåtmannskapet avsluttes tirsdag med prosedyrer.

Foto: Petter Strøm / NRK

Maskinisten var ikke påvirket av alkohol da politiet kontrollerte mannskapet 29. juli 2014.

Tre kolleger, deriblant kapteinen, sitter tiltalt for å ha forsøkt å føre hurtigbåten i påvirket tilstand.

Maskinisten forklarte at han startet opp motorene som vanlig denne dagen, og gjorde klart til avgang.

Kapteinen sa, i sin forklaring, at han gikk ombord i hurtigbåten for å kansellere avgangen til Tromsø, men han ble stoppet av politiet før han kom så langt.

Han mener å underbygge sin forklaring med at han ikke hadde sertifikater og andre dokumenter med ombord, slik at han rettmessig kunne føre båten.

Alle har ansvar

Roger Brandser

Tidligere rederisjef i Boreal,Roger Brandser, er skuffet over sine ansatte.

Foto: Nils Mehren / NRK

Alle de fire ansatte ombord, unntatt cateringpersonalet, har ansvar for sikkerheten ombord i hurtigbåten. Det sa tidligere rederileder Roger Brandser i Boreal.

– Ruta mellom Harstad og Tromsø er et farvann med grønne og røde soner. Smalt farvann, og til og fra kai, er definert som rødt. Da skal det ikke være driftsforstyrrelser på skipsbroen. Gisundet er trangt. Det kan være utfordrende og krever årvåkenhet, sier Brandser.

– Det er stor risiko om man fører båt i alkoholpåvirka tilstand. I en nødssituasjon ville det være fatalt.

– Hvordan skal mannskapet gi beskjed om at båtene er innstilt, spør aktor.

– Det er ikke nødvendig å gå ombord i båten for å avlyse en kansellering, sier Brandser. – De kan ringe fra egne mobiler, nummeret står også på internett.

Den forklaringa er stikk i strid med det skipsføreren har forklart. Han sa i sin forklaring at han måtte gå ombord i Kistefjell for å ringe fra en spesiell telefon. Det var av sikkerhetshensyn, fortalte han, slik at ikke hvem som helt kunne ringe inn til vakta i rederiet og til Troms fylkestrafikk.

Nulltoleranse

– Hvordan fikk dere vite at de hadde drukket, spør aktor.

– Vi fikk tips om at flere av mannskapet var ute på byen og drakk. Jeg måtte gjøre en vurdering om hva jeg skulle gjøre. Jeg måtte ta en avgjørelse, tipset kunne være feilinformasjon. Jeg ringte likevel politiet og be dem kontrollere for å eventuelt hindre at båten gikk med berusa mannskap, sa Brandser.

– Vi har nulltoleranse, du skal ikke være påvirka av rus under tjeneste. Om vi har mistanke om at noen er påvirka, så skal politiet kontaktes. Strengt talt skulle en av mannskapet ha kontakta politiet om de hadde mistanke om at noen av mannskapet er påvirka.

Han har ikke inntrykk av at det er et alkoholproblem i selskapet. Konsekvensene av å nyte alkohol i tjeneste er klar, det endte i suspensjon og til syvende og sist, de tre mista jobben, sa Brandser.