Tre av fire klager på behandlingen ved sykehjem i Troms handlet i 2010 om uverdig behandling. Det forteller pasient- og brukerombudet i Troms, Odd Arvid Ryan.
– Det dreier seg om behov for mat og drikke, hygiene, medisinsk oppfølging, søvn, personlig trygghet og forutsigbarhet.
– Pasientene måtte tilpasse seg de normene som sykehjemmet hadde, fremfor at sykehjemmet tilpasset sitt tilbud til den enkelte pasients behov, sier Ryan.
27 klager på uverdig behandling
Totalt mottok pasient- og brukerombudet i Troms 27 klager på uverdig behandling i 2010.
- LES:
- LES:
Slike historier har ført til at det fra nyttår ble innført en såkalt verdighetsgaranti som en del av kommunehelseloven. Den sier at behandling og omsorg skal gis med respekt for den enkeltes verdighet også ved sykehjemmene.
– Verdighetsgaranti vil ikke bety mye
Han får støtte fra Odd Arvid Ryan.
– Jeg kan ikke se at en lovendring vil ha så mye å si. En generell norm vil ikke i seg selv gi bedre behandling. Individuelle hensyn må tas for å oppnå en bedring, sier han.
– Må få flere ansatte
Pasient- og brukerombudet forteller om sykehjem med knappe ressurser, ute av stand til å ta vare på hver enkelt. Da hjelper det lite med ny lov.
– Det dreier seg om å ha tid. Tid til planlegging og omsorg. Tid i sykehjemssammenheng handler om ressurser. Flere ressurser betyr flere ansatte, sier Ryan.