Den Tromsø-baserte kunstneren, Hilde Sletvold er dypt fortvilet. Akvarellmaleriet som har en verdi til 40 000 kroner, er sporløst forsvunnet.
– Bildet ble sendt med Bring den 12. juni. Et par dager senere fikk jeg beskjed om at det ikke var kommet frem.
Sletvold kontaktet Bring og fikk vite at det var sist sporet i Trondheim.
– Siden da har ingen sett bildet.
Som å lete etter nålen i høystokken
Maleriet skulle til Bergen og åpningen av bygget som er oppkalt etter kunstneren Lars Lerin.
– Han er mitt store forbilde, og en av Nordens fremste innenfor akvarellmaling. Det var en ære å bli spurt om jeg kunne lage et bilde til denne anledningen, sier Sletvold entusiastisk.
Sletvold var ute i god tid og to uker før sendte hun maleriet av gårde. Det var tydelig merket og sikret.
– Det er ikke bare en såpe eller noe sånt som er på avveie i posten, det er et kunstverk. Jeg føler at det bare har forsvunnet i løse luften, det skulle ikke vært mulig.
Letegruppe på saken
I perioden før åpningen var hun i kontakt med Bring flere ganger daglig.
– Den siste beskjeden jeg fikk var at det var «som å lete etter nålen i høystokken». Det gjør meg jo bekymret.
Sletvold er misfornøyd med hvordan saken har blitt håndtert av Bring.
– Jeg føler at jeg har måttet mase for å få informasjon. Det var først for to dager siden at noen fra Bring kontaktet meg, uten at jeg hadde ringt først.
Pressesjef i Posten, John Eckhoff synes det er synd at Sletvold har det inntrykket.
– Vi har tatt saken alvorlig og har sendt ut varsel til alle postterminaler i Norge. Vi har en letegruppe som er dedikert til saken, sier Eckhoff.
Men det er fortsatt usikkert hvor maleriet befinner seg.
– Akkurat nå er det vanskelig å si hvor det er. Sannsynligvis har det skjedd en sorteringsfeil, og da er det vanskelig å si hvor sendingen er plassert. Men det aller meste av gods som blir forsinket, det kommer også til rette igjen, forsikrer Eckhoff.
Nødløsning
Bildet kom aldri frem i tide til åpningen og dermed ble løsningen å lage en kopi av originalen.
– Dagene før var jeg ganske fortvilet og hadde ikke lyst til å reise uten å ha noe å vise frem.
Men det var et lysglimt i den frustrerende situasjonen.
– Det ble forklart under åpningen at dette var en kopi, og etter at det ble hengt opp kom eieren av galleriet bort til meg og sa; «Hilde, når vi finner akvarellen så skal du få henge ved siden av Lars Lerin». Det var veldig hyggelig.