Hopp til innhold

– Kreativ banning er kulturarv

Den kreative, nordnorske bannskapen skal markedsføre Macks bryggeri i Tromsø. Ideen skaper reaksjoner.

Bannskap Mack

Dette er noen av ordene Mack har samlet inn for å bevare kulturarven.

Foto: NRK

Med en ny nettside, full av kraftuttrykk, skal bryggeriet dyrke det de mener er en viktig del av norsk kultur, nemlig bannskapen.

– Vi gjennomfører bannskapskampanjen fordi det er en morsom kampanje som passer til vår kultur.

– Kreativ banning har vært en viktig del av nordnorsk kultur og vi er en kulturbærer, sier markedssjef Veronica Åsgrav i Mack til NRK.

Ikke stereotypt

Mack

Mack i Tromsø går nye veier for så skape blest om bryggeriets produkter.

Foto: mms-foto: Torgeir Skeie / NRK

Og det er ikke småtterier du finner på nettsida Mack har lansert, bannskap.no.

Der kan du se utbredelsen av blant annet gubbefitte, rævhora, sotrør, rævkukstreng og toyotakuk.

Mack er ikke redde for at folk sørfra skal få nok en grunn til å se ned på folk fra nord.

– Det er vi overhodet ikke, heller motsatt. Vi ser på mangfoldet i hele Norge, uavhengig av hvor vi er fra i landet. Vi vil heller løfte fram den kulturarven som er i hele banneregisteret. Vi er ikke redde for at stereotypisering av nordlendingen vil komme på banen, sier hun.

Reaksjoner

Biskop Tor B. Jørgensen

Biskop Tor B. Jørgensen.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

En av de som reagerer er biskop Tor B. Jørgensen i Sør-Hålogaland bispedømme.

Han frykter for stereotypiene.

– Jeg synes rett og slett at det er veldig dumt. Nord-Norge bør forbindes med noe annet enn bannskap, og jeg synes også en ølprodusent bør være spesielt forsiktig med dette. Jeg synes denne ideen er dårlig, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.