Med en ny nettside, full av kraftuttrykk, skal bryggeriet dyrke det de mener er en viktig del av norsk kultur, nemlig bannskapen.
– Vi gjennomfører bannskapskampanjen fordi det er en morsom kampanje som passer til vår kultur.
– Kreativ banning har vært en viktig del av nordnorsk kultur og vi er en kulturbærer, sier markedssjef Veronica Åsgrav i Mack til NRK.
- LES OGSÅ:
Ikke stereotypt
Og det er ikke småtterier du finner på nettsida Mack har lansert, bannskap.no.
Der kan du se utbredelsen av blant annet gubbefitte, rævhora, sotrør, rævkukstreng og toyotakuk.
Mack er ikke redde for at folk sørfra skal få nok en grunn til å se ned på folk fra nord.
– Det er vi overhodet ikke, heller motsatt. Vi ser på mangfoldet i hele Norge, uavhengig av hvor vi er fra i landet. Vi vil heller løfte fram den kulturarven som er i hele banneregisteret. Vi er ikke redde for at stereotypisering av nordlendingen vil komme på banen, sier hun.
- LES OGSÅ:
Reaksjoner
En av de som reagerer er biskop Tor B. Jørgensen i Sør-Hålogaland bispedømme.
Han frykter for stereotypiene.
– Jeg synes rett og slett at det er veldig dumt. Nord-Norge bør forbindes med noe annet enn bannskap, og jeg synes også en ølprodusent bør være spesielt forsiktig med dette. Jeg synes denne ideen er dårlig, sier han.
- LES OGSÅ: