NRK Meny
Normal

Må bruke dobbel madrass på båren

Mens ambulansepersonal verner pasientene for hull i veien bevilges det penger til skarve 100 kilometer asfalt i revidert nasjonalbudsjett. Og disse pengene skal holde for hele landet.

Ketil Jakola

Veinettet i Norge er mange steder belemret med hull på hull – enkelte av dem dypere enn brusflasker .

I Vadsø møter vi ambulansemedarbeider Ketil Jakola. Han kjører i snitt 1000 kilometer hver dag, og kjenner dumpene og hullene i Finnmarksveiene godt. Dem er det mange av, og pasientene på båren har tøffe turer.

– Det er ille for dem, særlig for pasienter med for eksempel ryggskader. Da får vi mye klager. De har det ikke bra, og det skyldes den dårlige veistandarden.

– Hva gjør dere for å hjelpe på situasjonen?

– Vi har måtte legge en ekstra madrass på båren for å prøve å dempe. I tillegg prøver vi jo å unngå dumpene, og vite når de kommer. Men ille er det likevel, sier den erfarne ambulansesjåføren.

Men en ekstra madrass holder ikke i lengden. Det må rett og slett ny asfalt til.

10 mil ny asfalt – i hele Norge

Torsdag ble riksveinettet i Norge tilgodesett med 70 millioner kroner i det reviderte nasjonalbudsjettet. Dette holder til 100 kilometer med ny asfalt.

Og på toppen av det hele gjenstår fortsatt fordelingen av pengene – den må de ulike veiregionene i landet kjempe seg i mellom om.

– Fordelingen er ikke avgjort enda. Vi har et kjempestort behov, men her blir det en knallhard prioritering ut i fra hvor vi har absolutt mest behov. Men jeg håper selvfølgelig at vi får minst vår rettmessige del av pengene, sier regionvegsjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.