– Når Avinor er ferdig med planlegginga og sted for ny flyplass er valgt så er vi klar med pengene, forsikrer Pedersen.
Viktig
Hun forklarer at utviklinga i Hammerfest og regionen er avhengig av gode samferdselsløsninger, og at det derfor haster med å få en ny flyplass realisert.
– Men nå diskuteres båtforbindelse og ønske om å styrke Alta lufthavn. Er ikke det en aktuell løsning?
– Jeg registrerer debatten, men det er store avstander og utfordrende værforhold. Vi mener derfor Hammerfest trenger ny flyplass, sier hun.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ap-nestlederen kan ikke garantere noe dato for verken oppstart eller ferdigstillelse.
– Men så snart planleggingen er ferdig og sted er valgt, så er også pengene klare. Vi ønsker å fjerne den usikkerheten som har vært om hvorvidt det vil stilles ekstra midler til dette prosjektet, sier hun.
Oppstart om fem år?
Distriktssjef Per Lillemark i Avinor vil ikke kommentere løftene fra regjeringa, men sier det vil ta iallfall to år før alle vindmålinger og stedsvurderinger er gjort. Og det står mellom Grøtnes og Fuglenesdalen.
– Og da skal man ikke se bort fra at det kan være igangsatt arbeid innen fem år. Men det avhenger av hvor stor kapasitet vi har til å planlegge, for det er mange store prosjekter på flere flyplasser som kommer på løpende bånd nå, sier han.
Avinor har forøvrig satt i gang arbeidet med en nordområdestrategi som blant annet skal være et verktøy for å prioritere hvilke lufthavner som skal prioriteres.
– Og her er jo utviklinga innafor olje- og gassnæringa i nord en sentral brikke, sier Lillemark.