– Når det kommer til hyppighet på avgangene, er det noe som er vanskelig å gjøre noe med. For det første har vi ikke nok ressurser. For det andre må folk bruke bussene mer. Hvis folk lover å la bilen stå hjemme, lover vi å se på mulighetene for flere avganger, sier markeds- og informasjonssjef i Troms fylkestrafikk, Lars Sigurd Eide.
Bilkøene til og fra Kvaløya i rushtiden har økt den siste tiden. Mandag ettermiddag brukte bilister én time på å komme seg fra sentrum til Kvaløya.
- Les også:
Årsaken er at et metallokk, som er lagt på brua i forbindelse med vedlikehold, gjør at bilistene setter farten ned på vei over brua.
– Vi ønsker jo at bussen skal kunne spise opp køa. Men bussen må jo stå i de samme køene over brua som bilene, sier Eide
De fleste bilene som kjører til og fra Kvaløya i rushtiden har bare sjåfør om bord.
Grønn Hverdag slo tirsdag et slag for at folk må velge sykkel foran bil når de skal til og fra jobb. Men de frykter at folk kanskje tror det tar lengre tid enn det egentlig gjør.
Pris ikke viktig
Når det kommer til buss vegrer folk seg på grunn av andre ting. Flere avganger er én ting.
- Les også:
- Les også:
– Undersøkelser viser at bussene må være presise, og de må ta folk dit de skal for at folk skal orke å kjøre buss, sier Eide.
– Pris kommer lang ned på lista. Mange klager på prisene våre, men det er ikke dyrt å ta buss, dersom du gjør det ofte. Vi mener det er helt riktig at det skal være dyrere for dem som tar buss to ganger i året.
Passasjertallene øker
Når det kommer til passasjertallene for Kvaløya-rutene, viser de at stadig flere benytter seg av bussen.
Ved utgangen av juli hadde drøyt 970.000 personer utløst billett på én av bussrutene som går til og fra Kvaløya. På samme tid i fjor lå passasjertallet på litt i underkant av 930.000.
- Les også:
– Vi ser at folk stadig blir flinkere å benytte seg av kollektivtrafikk. Det er en gledelig trend, sier Lars Sigurd Eide.
Kritisk til byutviklingen
Men han er ikke fornøyd med måten kommunen legger til rette for kollektivtrafikk når de skal bygge ut nye boligfelt.
– I Danmark for eksempel er tilrettelegging for kollektivtrafikk like viktig som vann, avløp og strøm. Og det gjøres før man begynner å bygge boliger der. Det er mye vanskeligere å legge til rette for kollektivfelt i ettertid, når boligene er bygd, sier Eide.
Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein er helt uenig med Eide.
– Vi kan bli bedre på mange områder når det kommer til trafikk, men vi har lagt til rette for kollektivtrafikk på nyere boligfelt. For eksempel på Strand på Kvaløya er det lagt inn et eget kollektivfelt. Og boligfeltet på Berg ligger mellom den gamle hovedveien og E8, så der ligger det jo til rette allerede, sier Alvarstein.
Vil ta over selv
Byråden forteller også at de jobber for å komme à jour med å bygge kollektivfelt i områder hvor trafikken har økt voldsomt, for eksempel på Stakkevollvegen.
– Et annet poeng er at vi gjerne skulle styrt kollektivtrafikken selv. Vi kjenner kommunen best, og det er en styrke når vi skal få folk over til kollektivtrafikk.