NRK Meny
Normal

Losbåten Elling Carlsen

Elling Carlsen fra Tromsø var den første kapteinen som seilte rundt hele Spitsbergen, og når Longyearbyens ny losbåt skal døpes onsdag, er det nettopp dette navnet den skal få.

Losbåt Longyearbyen
Foto: Linda Pedersen

– Vi kaller den opp etter en ganske kjent Tromsø-los som i 1863 var den første nordmannen som navigerte rundt Svalbard. Da er det bare rett og rimelig at den første losbåten oppkalles etter den losen, sier havnesjef i Longyearbyen, Kjetil Bråten.

To rader med høyreiste skinnstoler, store dataskjermer med touchfunksjon og dobbelt opp av alt. Den signalgule farkosten er så moderne at selv verftet som skulle bygge den, lærte noe nytt.

– Vi har i hvert fall fått den tilbakemeldingen om at vi har løftet nivået og løsningen til et nytt nivå, innenfor denne størrelsen på båt.

Skal bidra til lokal beredskap

«Elling Carlsen» er taksert til 22 millioner kroner.

Losbåt Svalbard

Havnesjef Kjetil Bråten i Longyearbyen er svært fornøyd med den nye båten.

Foto: Linda Pedersen

– Vi har også utrustet den slik at den bidrar til å bygge opp under lokal beredskap på Svalbard. Vi kan sikre at båten får en los om bord slik at vi kan navigere trygt, men også bistå hvis det går galt etterpå. Enten i form av nødslep, redning eller bistå i oljevernaksjoner.

Båten har egenskaper som dekker det meste. I tillegg er den svært rask med en toppfart på 43 knop, og kan bevege seg ut i tynn is, ifølge havnesjefen.

– Det er så stille her, at når vi jobber er det som å sitte på et kontor, selv når vi går i marsjfart ute. Vi trenger ikke å rope til hverandre og blir heller ikke sliten i hodet av støy, sier Kjetil Bråten.

– En sterk liten rakker

Båten har kapasitet til å gå på marsjfart i 11–12 timer, mellom 350 og 400 nautiske mil.

– Det betyr distansen to ganger mellom Bodø og Tromsø.

Forrige uke slepte «Elling Carlsen» sysselmannens nye båt «Polarsyssel».

– Det er en sterk liten rakker dette her, forteller havnesjef Kjetil Bråten.

Onsdag døpes båten, og allerede på lørdag ankommer det største cruiseskipet som noen gang har gjestet Svalbard til Longyearbyen, med 4000 passasjerer om bord.

Og det er nettopp den økende skipstrafikken som gjør at losplikten er innført.

– I hvert fall når vi ser på vår statistikk omtrent åtte til ti år tilbake i tid, har vi nesten firedoblet trafikken. Det går rette veien.