– Det verste som kan skje er jo at de er på sporet, at de ikke kommer seg unna, og at vi kjører på noen, sier lokfører for Sydvaranger Gruve AS, Joakim Hansen.
Han har kjørt toget som frakter malm de 8 kilometerne fra Bjørnevatn og inn til Kirkenes, siden produksjonsstart i 2009.
- Les også: Kvinne gikk på jernbanespor
Gjennom hele perioden har han sett barn krysse jernbanen og gjøre små
rampestreker når de kommer kjørende, men nå begynner barna å bli mer kreative i strekene sine.
– Normalt legger de bare småstein på sporet for å se det knuses når vi kjører over, men nå legger de også blant annet veistikker over sporet. Blir de mer kreative nå, kan det bli farlig, slår Hansen fast.
To tusen tonn skal bremses
Helt siden første togtransport startet å gå i 1910, har det fra tid til annen vært en og annen rampestrek langs jernbanesporet.
Blant annet blir det fortalt at barna brukte å legge 5-øringer på sporet i tidligere dager.
Nå har barna i kommunen begynt å trappe opp rampestrekene, så nå mener lokførerne det er på tide å sette en stopper for leken før barna finner på noe nytt.
– Blir det lagt større gjenstander på jernbanesporet, som for eksempel et spett, kan det ikke bare være farlig for barna, men også for oss som er om bord i toget. Sporer dette toget av med full last, så kan det gå langt til skogs, forteller lokfører Joakim Hansen.
- Les også: Sydvaranger med produksjonsrekord
- Les også: Også habilitetskrøll rundt Sydvaranger Gruve
– Lasten vi kommer med er til sammen rundt 2000 tonn. Med en fart på 40 km/t vil det si at vi trenger en bremselengde på 500 meter. Om det da er lagt noe på sporet, eller i verste fall om det er noen barn, så har vi ikke sjanse til å stoppe i tide, forteller lokføreren.
Foreldre må hjelpe til
Tidligere år da leken ble trappet opp på jernbanesporet, har Sydvaranger Gruve AS aktivt dratt ut til skoler og barnehager i kommunen for å fortelle barna hvor farlig dette kan være.
Nå når leken på ny er i gang, planlegger bedriften å ta en ny runde. Men de trenger også hjelp fra foreldrene.
– Uten tvil vil jeg si at disse barna burde få litt informasjon fra foreldrene og følges opp hjemme også, så de lærer å ha respekt for jernbanen, forteller sikkerhetssjef i Sydvaranger Gruve AS, Stein Are Ulvang.
- Les også: Lenket seg fast til jernbanelinje
- Les også: Vil ha jernbane i nord
Han forteller at gruva allerede har gjort en rekke tiltak for å bedre sikkerheten langs sporet.
– Den lave farten er en ting, men vi har også satt opp gjerder på områder med stor trafikk. Vi kan ikke gjerne inn hele jernbanesporet, da kan det bli enda mer farlig om barn kommer seg inn, sier Ulvang.
– Barna tar etter de voksne
Malmtoget går langs ved flere boligfelt på strekningen fra gruva og inn til byen.
Ved steder det går turløyper og andre naturlige veier, er det laget overganger eller tunneler. Allikevel er det flere steder folk bruker snarveier over jernbanesporet.
Charlotte Kristoffersen er nær nabo til sporet, og ser daglig folk krysse sporet.
– Mine barn ser at voksne og barn krysser sporet, og det er klart at når barna ser at andre krysser så er det lett å tro at det er greit at de også gjør det. Heldigvis ser jeg om barna mine tenker å gå den veien siden jeg bor så nært, sier Charlotte Kristoffersen.
- Les også: Nordfinsk jernbane ikke drøm
- Les også: – Bompenger skal gi jernbane i nord
Hun håper nå både voksne og barn tar til seg advarselen lokførerne nå kommer ut med.
– Selv har vi laget en grense for hvor nært det er lov å gå, men man vet jo aldri, sier Charlotte.
Mia på 7 år og lillebror ser derimot ut til å ha skjønt alvoret.
–Toget kan komme, og toget kan kanskje ikke se oss. Det kan være farlig. Det kan ramle stein fra det, forteller Mia og viser hvor nært hun får lov til å gå jernbanesporet.