– Blir de mer kreative nå, kan det bli farlig

Barn leker og gjør rampestreker på jernbanesporet i Sør-Varanger. Nå advarer lokførerne mot den livsfarlige leken.

Advarsel

Det er satt opp gjerder og advarlselsplakater langs toglinja, men flere krysser allikevel sporet.

Foto: Anita Føleide / NRK

– Det verste som kan skje er jo at de er på sporet, at de ikke kommer seg unna, og at vi kjører på noen, sier lokfører for Sydvaranger Gruve AS, Joakim Hansen.

Han har kjørt toget som frakter malm de 8 kilometerne fra Bjørnevatn og inn til Kirkenes, siden produksjonsstart i 2009.

Gjennom hele perioden har han sett barn krysse jernbanen og gjøre små

Joakim Hansen

Lokfører for Sydvaranger Gruve AS, Joakim Hansen er bekymret for at barna nå er mer aktiv i leken på jernbanesporet.

Foto: Anita Føleide / NRK

rampestreker når de kommer kjørende, men nå begynner barna å bli mer kreative i strekene sine.

– Normalt legger de bare småstein på sporet for å se det knuses når vi kjører over, men nå legger de også blant annet veistikker over sporet. Blir de mer kreative nå, kan det bli farlig, slår Hansen fast.

To tusen tonn skal bremses

Helt siden første togtransport startet å gå i 1910, har det fra tid til annen vært en og annen rampestrek langs jernbanesporet.

Blant annet blir det fortalt at barna brukte å legge 5-øringer på sporet i tidligere dager.

Nå har barna i kommunen begynt å trappe opp rampestrekene, så nå mener lokførerne det er på tide å sette en stopper for leken før barna finner på noe nytt.

– Blir det lagt større gjenstander på jernbanesporet, som for eksempel et spett, kan det ikke bare være farlig for barna, men også for oss som er om bord i toget. Sporer dette toget av med full last, så kan det gå langt til skogs, forteller lokfører Joakim Hansen.

Ungar i Kirkenes driv med livsfarleg leik langs jernbanesporet til Sydvaranger Gruve AS.
Det har lenge vore eit problem at folk kryssar sporet, og no har borna også byrja å legga ting på skinnene.
Lokførarane ber no foreldre om hjelp - før det skjer ei alvorleg ulukke. 
BLOKK:
En av mange togavganger i Kirkenes.
Malmtoget til Sydvaranger Gruve er derimot ikke uten risiko.
For ungene synes det er spennende å leke på sporet, og legger igjen gjenstander for å se toget knuse de i fart:
BLOKK:
Toget frakter malm den 8 kilometer lange strekningen mellom Kirkenes og gruva i Bjørnevatn. 
Ved full last har det en totalvekt på 2000 tonn.
Men selv om farta er kun 40 kilometer i timen, vil de ikke kunne stoppe i tide på grunn av lang bremselengde:
BLOKK:
Sydvaranger Gruve har gjort en rekke sikkerhetstiltak, og gått ut til skoler og barnehager for å snakke med barna.
Nå er de derimot blitt mer dristig på sporet, og gruva trenger hjelp fra foreldrene.
En av de er Charlotte Kristoffersen som bor rett ved sporet, hun er enig i at foreldrene også må ta ansvar for at barna ikke leker her:
BLOKK:
Mia og lillebror får gå hit, men ikke lengre. De har forstått alvoret med toget:

– Lasten vi kommer med er til sammen rundt 2000 tonn. Med en fart på 40 km/t vil det si at vi trenger en bremselengde på 500 meter. Om det da er lagt noe på sporet, eller i verste fall om det er noen barn, så har vi ikke sjanse til å stoppe i tide, forteller lokføreren.

Barents Ekspressen

Rett før dette 2000 tonn tunge toget kommer, løper barna på jernbaneporet og legger igjen gjenstander på sporet.

Foto: Anita Føleide / NRK

Foreldre må hjelpe til

Tidligere år da leken ble trappet opp på jernbanesporet, har Sydvaranger Gruve AS aktivt dratt ut til skoler og barnehager i kommunen for å fortelle barna hvor farlig dette kan være.

Nå når leken på ny er i gang, planlegger bedriften å ta en ny runde. Men de trenger også hjelp fra foreldrene.

Stein Are Ulvang

Sikkerhetssjef i Sydvaranger Gruve AS trenger nå hjelp fra foreldrene i Kirkenes til å stoppe den livsfarlige leken.

Foto: Anita Føleide / NRK

– Uten tvil vil jeg si at disse barna burde få litt informasjon fra foreldrene og følges opp hjemme også, så de lærer å ha respekt for jernbanen, forteller sikkerhetssjef i Sydvaranger Gruve AS, Stein Are Ulvang.

Han forteller at gruva allerede har gjort en rekke tiltak for å bedre sikkerheten langs sporet.

– Den lave farten er en ting, men vi har også satt opp gjerder på områder med stor trafikk. Vi kan ikke gjerne inn hele jernbanesporet, da kan det bli enda mer farlig om barn kommer seg inn, sier Ulvang.

– Barna tar etter de voksne

Malmtoget går langs ved flere boligfelt på strekningen fra gruva og inn til byen.

Ved steder det går turløyper og andre naturlige veier, er det laget overganger eller tunneler. Allikevel er det flere steder folk bruker snarveier over jernbanesporet.

Charlotte Kristoffersen er nær nabo til sporet, og ser daglig folk krysse sporet.

Ekveien

Familien Kristoffersen bor like ved jernbanesporet. De må følge godt med barna og har laget klare regler for hvor nært de får gå.

Foto: Anita Føleide / NRK

– Mine barn ser at voksne og barn krysser sporet, og det er klart at når barna ser at andre krysser så er det lett å tro at det er greit at de også gjør det. Heldigvis ser jeg om barna mine tenker å gå den veien siden jeg bor så nært, sier Charlotte Kristoffersen.

Hun håper nå både voksne og barn tar til seg advarselen lokførerne nå kommer ut med.

– Selv har vi laget en grense for hvor nært det er lov å gå, men man vet jo aldri, sier Charlotte.

Mia på 7 år og lillebror ser derimot ut til å ha skjønt alvoret.

–Toget kan komme, og toget kan kanskje ikke se oss. Det kan være farlig. Det kan ramle stein fra det, forteller Mia og viser hvor nært hun får lov til å gå jernbanesporet.

Mia Kristoffersen

Hit, men ikke lengre. Mia på 7 år sier det er farlig å gå for nært toget og jernbanesporet.

Foto: Anita Føleide / NRK