Hopp til innhold

Lettere å bli svindlet: – Svindlerne er mer profesjonelle enn før

Svindlere tar i bruk stadig mer utspekulerte metoder. SpareBank1 Nord-Norge advarer forbrukere og bedrifter mot nye svindelmetoder som fremstår som mer profesjonelle enn tidligere.

Frode Pedersen svindel

Fagsjef i Sparebanken Nord-Norge forteller at det nå er lettere å bli svindlet fordi utformingen av svindelforsøkene er mye mer profesjonelle enn før.

Fagsjef i Sparebank1 Nord-Norge Frode Pedersen sier at banken ser ukentlig tilfeller av såkalte direktørsvindler. Sakene avdekkes enten ved egne kontroller, eller ved at banken mottar henvendelser fra kunder som er blitt utsatt for det.

Og beløpene som blir forsøkt svindlet blir stadig høyere.

– Når det gjelder den type svindelforsøk vi har hørt mye om i de siste, ønsker gjerne svindlerne å få napp i storfisken. Mange av sakene vi har mottatt er på sekssifrede beløp.

Har det blitt lettere å bli lurt?

Ja, svindlerne er blitt mer dyktige. Utformingen av svindelforsøkene er mye mer profesjonell enn det vi har sett tidligere.

SE VIDEO:

Her er gode tips.

Sommer er høytid

NRK har de siste dagene skrevet om flere kulturinstitusjoner og organisasjoner i Nord-Norge som har blitt utsatt for «direktørsvindel». Det har blant annet kommet fram at Festspillene i Nord-Norge ble i sommer svindlet for nesten en million kroner.

Festspillene i Nord-Norge

Jens Johan Hjort, styrelder, og festspilldirektør Maria Utsi, presenterte nyheten om svindelen av Festspillene i Nord-Norge.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Fagsjefen forteller at særlig sommeren har vist seg å være høysesong for såkalte direktørsvindler. Det er ikke tvil om at svindlerne bruker mer tid på å skaffe seg opplysninger om dem de ønsker å lure, ifølge Pedersen.

– Svindlerne vet at det er ferieavvikling, og at dette ofte er en litt hektisk periode for bedrifter. Det gjør at de velger å gå til angrep på akkurat det tidspunktet.

Gode internkontrollrutiner og iverksettelse av internkontrolltiltak er derfor nøkkelen for å kunne avdekke svindelforsøk innenfor bedrifter, forteller Pedersen.

LES OGSÅ:

Slik avdekker du svindel

Pedersen oppfordrer folk som mottar e-poster med økonomiske henvendelser om å se nøye på språket i eposten.

– Det er ofte elementer i språket i slike eposter som gjør at varsellampene bør blinke. Det er også viktig å sjekke den reelle avsenderadressen. I tillegg er det alltid lurt å tenke på om henvendelsene eller tilbudene er for gode til å være sanne.

Pedersen forteller at dersom man har blitt utsatt for svindel fra utlandet, kan det ofte være svært vanskelig å få pengene tilbake. Likevel oppfordrer Pedersen både bedrifter og privatpersoner til å kontakte banken i slike tilfeller.

– Hvis en transaksjon ikke er 100 prosent gjennomført, kan det være mulig å stoppe den, Hvis ikke, må forholdet anmeldes til politiet.

I tillegg til direktørsvindel, er såkalte kjærlighetssvindler og investeringsvindler de mest vanlige formene for svindel, ifølge Pedersen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark