NRK Meny
Normal

På denne skolen får ingen spesialundervisning

Borkenes skole i Kvæfjord har en litt annen innfallsvinkel til elever med lærevansker.

Lesetrening på Borkenes skole

Foto: Nils Mehren/NRK

– Jeg hadde litt dårlig flyt i lesinga mi, men etter noen uker med ILK fikk jeg bedre flyt, sier fjerdeklassing Jørgen Myhr Pedersen.

På Borkenes skole i Troms har han sammen med en liten gruppe klassekamerater tilbud om ILK eller intensivt lese- og skrivekurs. Halvparten av gruppa har dysleksi, de andre startvansker når det kommer til lesing.

Både blant barn, unge og voksne er lese- og skrivevansker et mer omfattende problem enn det vi liker å tro.

Hver fjerde har lesevansker

Tall fra Dysleksi Norge viser at om lag hver fjerde nordmann har lese- og skrivevansker.

NRKs reportere Stine Hommedal og Kristine Østvold setter i denne serien søkelys på barn med lærervansker i skolen.

Vil du dele dine erfaringer, kan du kontakte journalistene:
Kristine Østvold: e-post: kristine.ostvold@nrk.no, Twitter: @Kstvold
Stine Hommedal: e-post: stine.hommedal@nrk.no, Twitter:@stihom

Du kan også diskutere temaet på Twitter med hashtagen: #NRKdesomfaller

For mange

I går brakte NRK nyheten om at nærmer 53.000 barn i den norske grunnskolen får spesialundervisning. Dette er nærmere én av ti skoleelever.

Det tallet er altfor høyt, mener både opposisjonspolitikere og interesseorganisasjoner NRK har snakket med.

På Borkenes skole får ingen av elevene med lese- og skrivevansker spesialundervisning.

Ved hjelp av gode rutiner, kunnskapsrike lærere og intensiv lesetrening slipper elevene spesialundervisning og både skole og kommune sparer penger.

Stas med kurs

– Det krever ikke mye ressurser, men det krever en del kompetanse. Du må vite hva du skal gjøre, sier rektor Bodil Røkenes.

Hun ser at intensiv kursing både gir elevene et løft og bedre bevissthet rundt egen lærling.

– Det er stas for elevene å være med på et slikt kurs. Det er ikke noe stigmatiserende med det, sier en fornøyd mamma Maria Myhr Pedersen.