Hopp til innhold

Leker seg til kunnskap uten å være helt klar over at de lærer

I løpet av skoleåret har elevene i syvendeklasse ved Selnes skole i Tromsø blitt Lego-ingeniører. Men de klarer ikke å sette fingeren på hva de egentlig har lært.

Syvendeklasssingene ved Selnes har blitt små Lego-ingeniører.

Johan Sebastian Hansen og Iver Dahl Rostad prøver å få roboten til å fungere som den skal før avreise til England.

– Den skal flytte dyrene fra den ene til den andre siden, forteller Johan Sebastian Hansen.

– Dette er den vanskeligste oppgaven roboten skal utføre.

Roboten han snakker om har fått navnet «Neshornet». Sammen med syv medelever har Hansen brukt, skoletimer, mange friminutter og en del fritid på å få den klar til den store internasjonale Lego konkurransen i Bath i England i slutten av juni.

– Er du klar, spør Iver Dahl Rostad, og trykker på en knapp.

Roboten har de programmert til å gjøre forskjellige oppgaver. Nå skal de altså flytte to dyr, ved hjelp av en komplisert innretning med mange tannhjul.

– Oi!

– Har du satt på riktig program?

– Jeg tror det.

Syvendeklasssingene ved Selnes har blitt små Lego-ingeniører.

– Lærer mye

TEAM Seal, som laget deres heter, gikk til topps i First Lego league-konkurransen i Tromsø, og ble sendt videre til Skandinavisk mesterskap i Bodø. Der ble de nummer syv, nok til å fortjene en plass i den internasjonale konkurransen i Bath, hvor de skal konkurrere mot over 100 lag fra hele verden.

Men for lærer Robert Ingebrigtsen er ikke konkurransen i Bath det viktigste. Han mener nemlig barna har lært veldig mye med å jobbe med prosjektet.

– Det er egentlig for å skape interesse for realfag. De skaper interesse naturfag og matematikk. Elevene ser det kanskje ikke selv, men de lærer om vinkler, rotasjoner, grader, avstander, og de må lære seg å tenke logisk for å lage programmene til robotene, men for dem blir det nesten bare lek, sier han.

I tillegg til å bygge roboten har SEAL Team laget en humlekasse. Kassa er utstyrt med et termometer. Det sier fra om det er for varmt eller for kaldt i kassa, og justerer temperaturen ved hjelp av en vifte og to varmeelementer. På den måten kan humlene leve god i humlereiret laget av gress, dyrehår og muselort.

– Du skjønner humler liker å bo der andre dyr har bodd. Blant annet pleier de å bosette seg i gamle musebol, sier Ine Markussen.

Vil ha mer praktisk arbeid i skolen

Robert Ingebrigtsen jobber for å få mer av denne type arbeid inn i skolen.

– De som jobber på ungdomsskolen sier at elever som har vært gjennom dette programmet er bedre i prosjektarbeid. Det handler om å klare å finne timer til det, og se at man kan legge bort skolebøkene og jobbe i temabaserte prosjekter, sier han.

Så hvordan kommer de små ingeniørene til å gjøre det mot konkurrenter fra verden over, når roboten ikke fungerer som den skal?

– Det er bedre å møte disse problemene nå før konkurransen. Jeg tror vi kommer til å gjøre det bra. VI satser på kvartfinale, sier Johan Hansen.

SEAL team

SEAL Team fra Selnes skole skal representere Norge i den internasjonale Lego-konkurransen i Bath. Fra venstre: Håkon Andre Larsen, Kaja Olsen Tobiassen, Johan Sebastian Hansen, Eli Anna Nesset Helstad, Iver Dahl Rostad, Ine Markussen, Torje Solstad Hogseth og Eskil Lynum Ringkjøb.

Foto: Petter Strøm / NRK

Flere nyheter fra Troms og Finnmark