Leger er fortsatt kritisk til luftambulansetjenesten

Det er for tidlig å friskmelde luftambulansetjenesten, mener helsepersonell i nord. Tirsdag møtte de helseministeren som sier det motsatte – han mener beredskapen er god.

Beech B250

Senest i forrige uke måtte tre av ambulanseflyene settes på bakken etter det ble oppdaget teknisk feil.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

1. juli i år overtok selskapet Babcock luftambulansetjenesten. Siden da har de fått mye kritikk for sviktende beredskap. Senest i forrige uke måtte tre av ambulanseflyene settes på bakken etter det ble oppdaget teknisk feil.

– Nå er det snart to måneder siden operatørskiftet, og det er fortsatt betydelige forsinkelser og mange tekniske ting som ikke er på plass. Alt i alt er tjenesten mindre påregnelig enn den var før operatørskiftet, sier klinikkoverlege ved universitetssykehuset Nord-Norge, Mads Gilbert.

Han har flere ganger uttalt seg svært kritisk om den svekkede beredskapen i sommer, og vil langt fra friskmelde luftambulansetjenesten.

I kontrakten med Babcock står det at de skal levere en tilgjengelighet på 98,4 prosent.

– Den tilgjengeligheten kan ikke garanteres av noen. Ingen som sitter med ansvar vet engang hva tilgjengeligheten er for øyeblikket, sier Gilbert.

– Bekymrer både oss og pilotene

Gilbert får støtte fra flysykepleier og seksjonsleder ved akuttmedisinsk klinikk på UNN, Heidi Hansen. Systemene for intern kommunikasjon om bord i flyene er ikke gode nok, sier hun.

– Kommunikasjonssystemene vi har i flyene nå for dårlig, og det påvirker sikkerheten. I tillegg er det lagt inn et nytt navigasjonssystem i flyene som også vil forsinke en del av oppdragene.

Hun er bekymret for at konsekvensene kan bli enda større utover vinteren.

– Nå har vi operert i bra vær på sommerstid. Men vi skal inn i en vintersesong med mye vanskeligere værforhold. Da vil det helt klart få følger hvis vi blir stående 10,20 eller 30 minuttet lenger før vi kan ta av på grunn av at sikkerhetssystemene i flyene ikke er på plass.

Mads Gilbert og Heidi Hansen

Klinikkoverlege Mads Gilbert og seksjonsleder ved akuttmedisinsk klinikk på UNN, Heidi Hansen er bekymret over beredskapen til luftambulansetjenesten.

Foto: Rune N. Andreassen / NRK

Babcock erkjenner utfordringer

Flysjef i Babcock, Kent Antonsen, erkjenner at de fortsatt står overfor utfordringer, og sier de jobber for å utbedre manglene. Særlig tiden det tar fra flyet startes opp til det er klart til å fly.

– Flyene bruker maksimalt 8,4 minutter fra du skrur på strømmen til de er klar. I den perioden ser vi på en del andre sjekklister også. Reell forsinkelse kan være opp til fire til fem minutter.

Bekymrer det dere?

– Vi er ikke fornøyd med at det er sånn. Det vil bli laget systemer slik at det skal gå raskere ved oppstart.

– Pasientene får den hjelpen de har behov for

Til tross for at helsepersonellet fortsatt er kritisk til luftambulansetjenesten, mener helseminister Bent Høie at beredskapen i luftambulansetjenesten er god.

– Det vil imidlertid alltid være forhold som kan bli bedre. Men jeg opplever at luftambulansetjenesten og selskapet tar dette på alvor, og at de har konkrete planer for å løse de utfordringene som fortsatt er der.

Det er snart to måneder siden operatørbyttet, kan du si til folk at Babcock leverer det dere har bestilt?

– Det jeg er opptatt av er at Luftambulansetjenesten HF leverer, og det gjør de. Beredskapen er god og pasientene får den hjelpen de har behov for.

Bent Høie

Helseministeren mener beredskapen i luftambulansetjenesten er god.

Foto: Rune N. Andreassen / NRK