– Dere må bli enige om hvem som er forteller, og hvem som leser det røde og det blå.
Hildegunn Strøm står foran 25 elever på Lunheim skole i Tromsø. Hun er den eneste voksne i klasserommet. Det er tid for lesing.
– I dag lar jeg dem lese fritt. Jeg har hatt en gruppe som har vært på lesekurs i sommer ute av klassen for å følge dem opp. Ellers går jeg rundt og avtaler litt hvor mye de skal lese. Det går seg til, selv om jeg er alene, sier hun.
Bekymrede lærere i Troms
Men ikke alle lærerne i Troms har samme inntrykk. 583 lærere i fylket har svart på en fersk undersøkelse fra Utdanningsforbundet. Over halvparten av dem har ansvaret for klasser på over 20 elever. Mer enn én av tre mener klassestørrelsen gjør det vanskelig å følge opp hver enkelt elev. Ni av ti er enige eller delvis enige i at store klasser rammer de svakeste elevene.
– Jeg kjenner jo på det. Jeg har alltid de elevene som får det litt tøft i tankene, innrømmer Hildegunn Strøm.
Også Guro Moe, lærer i 1. trinn på Fagereng skole kjenner på det.
– Jo flere elever vi har ansvaret for, desto mindre tid får vi jo per elev, sier hun.
– Fungere fint ut fra situasjonen
Resultatene i undersøkelsen bekymrer også leder i Utdanningsforbundet i Troms, Thomas Nordgård.
– Det går rett og slett ut over kvaliteten på opplæringen i skolen, sier han.
Rektor Wenche Sørensen ved Fagereng skole i Tromsø mener situasjonen ikke er like kritisk.
– Vi skulle selvfølgelig hatt flere lærere, men slik situasjonen er i dag, synes jeg vi har fått styrket læretettheten i 1. og 2. trinn, der det er viktig med tidlig innsats, sier hun.