Hopp til innhold

Distrikts-Norge sliter med å finne kvalifiserte lærere

10.000 nye lærerstillinger på ti år gjør kampen faglærte lærere tøffere. Distriktene blir taperne.

Klasseromsundervisning

Lærer kan nå velge og vrake stillinger over hele landet, og velger bort små distriktsskoler.

Foto: Åserud, Lise, Lise Aaserud / SCANPIX

Økt timetall og strengere kvalitetskrav har gitt 10.000 flere lærerstillinger på ti år. Dermed får distriktsskolene en enda mer utfordrende jobb med å rekruttere lærere.

Lærer kan nå velge og vrake stillinger over hele landet, og velger bort små distriktsskoler.

20 prosent ufaglærte

Video Lærermangel i distriktene

I Finnmark merker de også tendensen på at færre lærere velger seg distriktene. Lise Åsheim Pedersen er en av dem som valgte å jobbe i distriktet for noen år siden. Foto: Arnstein Jensen.

Hos fylkesmannen i Finnmark er de bekymra over utviklinga. Der ser de at flere kommuner har rundt 20 prosent ufaglærte lærere ansatt i skolen.

– Det er svært uheldig. Alle ungene skal ha gode pedagoger, sier Tor-Sverre Hansen, utdanningsdirektør, Fylkesmannen i Finnmark.

Tok jobb i distriktet

For snart fem år siden tok Lise Åsheim Pedersen seg jobb på skolen.

Et tøft arbeidsmarked gjorde at hun valgte en lærerjobb langt unna hjemstedet.

– Det var ikke lett å være nyutdannet lærer å få seg jobb. Så dette var en fin mulighet til å få seg erfaring og skrive litt ned på studielånet, sier hun.

Men etter at hun begynte i Vadsø har arbeidsmarkedet for lærerne blitt langt bedre, og allerede til sommeren håper hun på jobb litt lenger sør i landet.

Også rektor ved Sentrum skole i Vadsø, Marianne Fjellheim, merker tendensen.

– Det er ikke enkelt. Det kan virke som at det er lettere å få jobb andre steder, og at man da ikke velger å søke i for eksempel Vadsø, sier hun.

Opp til skolene selv

Tor-Sverre Hansen

Assisterende utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Finnmark, Tor-Sverre Hansen, mener utviklingen er uheldig.

Foto: Arnstein Jensen

Nå mener Fylkesmannen i Finnmark at noe må gjøres.

– Det er opp til kommunene, skoleeierne selv, å sette i gang tiltak for å forbedre dette, sier Tor-Sverre Hansen hos Fylkesmannen i Finnmark.