Hopp til innhold

Lærere sliter

Bekymringsmeldinger strømmer inn til Utdanningsforbundet.

Mattetime
Foto: Christophe LEFEBVRE / PHOTOPQR/LA VOIX DU NORD

Mange lærere i Troms får ikke gitt elevene sine god nok undervisning. Det bekymrer både dem og Utdanningsforbundet.

Den siste tida har forbundet mottatt en rekke bekymringsmeldinger fra lærere i hele fylket. De forteller blant annet at spesialundervisninga er det første som rammes når noen blir syke eller det skal spares penger i kommunen.

Sliter på psyken

Lærer og tillitsvalgt, Tone Magelssen, er lærer i Lyngen kommune. Hun sier at de nesten daglig opplever problemer med å gi elever den utdanninga de har rett på i følge loven.

- Det kan være at jeg får beskjed fem minutter før skoledagen skal starte at vi ikke har lærer til elever som trenger tilrettelagt opplæring eller spesialundervisning. Da må jeg legge om på hele skoledagen og det er ikke godt for verken den ene eller den andre.

- Hva sier dine kolleger til deg som tillitsvalgt?

- De sier at dette skjer ofte og gir både fysiske og psykiske plager. Men det verste er jo at elevene ikke opplever å lykkes på skolen fordi de ikke får den undervisninga de har behov for.

Lovfestet men sårbart

Fylkesmann i Troms har altså avdekket at 18 av 20 undersøkte kommuner har brutt Opplæringslova. Dette er dramatiske tall mener leder i Utdanningsforbundet i Troms, Anne Løkse Berthinussen.

Anne Løkse Berthiniussen

Anne Løkse Berthiniussen, leder i Utdanningsforbundet.

Foto: Privat

- Våre medlemmer skriver inn til oss og forteller om en hverdag som styres av økonomi og ikke av hensyn til den enkelte eleven sitt behov. Dette er en dramatisk utvikling.

Her er noen få sitater fra de meldingene forbundet har mottatt fra sin medlemmer og tillitsvalgte:

”..I en skral kommuneøkonomi kommer spesialundervisningen ofte i skvis. Dette av mange grunner. Det blir generelt færre ressurser i skolen.”

”..… Vikarressursene er kuttet til beinet (får ikke sette inn vikar i arbeidsgiverperioden), det betyr i praksis at ved fravær (korte) så slås det sammen der hvor det er spesialressurser inne, …”

”….Er det ikke litt betenkelig at det er rektorene som tildeler timer til spesialundervisning, når hver time spesialundervisning gjør den økonomiske situasjonen i skolen vanskeligere.”

”…Som du sikkert forstår så er det mye som bekymrer meg i forhold til spesialundervisninga. I tillegg til at vi som er i ressursteamet for spesialundervisninga sliter fordi tida ikke strekker til, så er jeg bekymret for elevene.

Kunnskap

Stadig flere barn i Norge får spesialundervisning, viser tall fra Grunnskolens Informasjonssystem, GSI. Fra 2007 til 2009 økte antallet elever som har fått spesialundervisning alene med lærer med 12 prosent Elever som meldes opp til spesialpedagogisk tjeneste, PPT, økte med 900 elever fra 2007 til 2009 i Troms.

Hør intervju med Tone Magelsen her:

Video nsps_upload_2009_4_28_9_8_40_4103.JPG
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Løkse Berthinussen sier at mange lærere har kompetanse til å ta seg av elever som trenger tilpassa opplæring eller spesialundervisning.

- Men etter hvert som tida går utvannes kompetansen. Etterutdanninga av lærere er ikke prioritert og dermed forsvinner mye av det som har vært kompetansen på området spesialpedagogikk.

Tidlig innsats

I Finland har myndighetene bestemt at skolen skal avdekke og hjelpe de elevene som trenger ekstra hjelp så tidlig som mulig. Det betyr at de bruker mer lærerkrefter og penger i de første skoleårene enn videre oppover i klassetrinnene. Det motsatte skjer i Norge og det mener mange er helt feil prioritering.

Det er så viktig at elevene fanges opp med en gang, sier både Tone Magelssen og Anne Løkse Berthinussen. Sistnevnte mener at 1. klassene bør ned i et elevtall på 12.

- I dag har ikke lærerne mer enn et par minutter til hver og en av elevene. Det er alt for lite og gir ikke de med ekstra behov en sjanse.

Pressa fram foreninga

For svært kort tid siden ble Dysleksiforbundet sitt lokallag i Tromsø stifta. Dette som et svar på at foreldre ikke ble hørt når de ville ha hjelp til sine unger.

- Det som kommer fram her er ingen bombe for oss. Vi er derfor opptatt av at våre unger med lese- og skrivevansker får hjelp tidlig i skolen. Så langt har vi sett en ”vente og se holdning” fra lærere og rektorer vi ikke kan godta.

Det sier Trond Lind. Han sier de vil arbeide opp mot Tromsø kommune og politikerne for å få satt problemstillinga på dagsorden.