NRK Meny
Normal

Kvinne (20) tiltalt etter dødsulykke – følte hun måtte ta kjøreoppdraget

Den 20 år gamle kvinnelige vogntogsjåføren som er tiltalt for å ha forvoldt en annens død og skadet to andre personer ved en trafikkulykke på E8 i Tromsø i fjor, erkjente ikke straffskyld da rettssaken mot henne startet i Nord-Troms tingrett onsdag.

Rettssak i Nord-Troms tingrett

Aktor Christian Hanssen og kvinnens forsvarer Odd Robert Aksnes i samtale før rettssaken startet.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

Kvinnen, som var 19 år og lærling da ulykka skjedde, mistet kontrollen over vogntoget hun førte og kolliderte med to personbiler.

Politiet mener hun ikke var aktsom nok, reagerte feil og at hun derfor må dømmes for overtredelse av to paragrafer i straffeloven og en paragraf i vegtrafikkloven.

Det var nullføre og glatt veibane på ulykkesstedet da dødsulykken skjedde i mars i fjor.

– Jeg forsøkte å rette opp bilen

Den 20 år gamle kvinnen som er tiltalt etter dødsulykken på E8 ved Tromsø i mars i fjor hadde ikke kjørt vogntog på glatt føre før kollisjonen, som førte til at en kvinne døde og to andre ble skadd.

– Jeg hadde vært i Tromsø og hentet paller. Mens jeg var der slo været om, det begynte å snø. På vei ut av Tromsø reduserte jeg farten, kjørte saktere. Jeg fikk mange biler bak meg. Fant ikke noe sted å slippe køen forbi. På toppen før nedoverbakken (ved Hundbergan) begynte jeg å bremse. Bremsa hele veien. Så merket jeg at vogntoget begynte å skli, sa den tiltalte kvinnen i retten onsdag.

Og hun fortsatte:

– Jeg forsøkte å rette opp bilen, men fikk det ikke til. Så lukket jeg øynene. Det var kaos. Det snødde tett. Så ikke biler komme imot. Jeg vet ikke hva som skjedde. Det gikk så fort. Men hørte tre smell og tre rykk i bilen. Tror jeg var i sjokk, forklarte den tiltalte i retten.

Hun mente hun holdt 70 kilometer i timen på bakketoppen.

Hun fortalte at hun ikke fikk se brukerveiledningen til den aktuelle bilen av arbeidsgiver. Heller ikke opplæring i bruk av bilen og bremser, men ble vist hvor bryterne var og hvordan hun skulle fylle ut papirer.

– Sjefen sa jeg skulle kunne kjøre. At jeg burde ha lært det i opplæringen.

Følte hun måtte ta oppdraget

Etter ulykka mistet hun sertifikatet, så fikk hun det tilbake, men ikke for vogntog.

– Det har vært tungt. Dette var jo jobben min. Jeg følte jeg hadde kontroll før ulykken, men har hørt at det kan være værskille på bakketoppen.

Etter ulykken har hun vært sykmeldt.

Kvinnen er fra Vesterålen og hadde kjørt vogntog i kort tid før ulykken.

Hun fortalte at hun ikke ville kjøre til Tromsø, fordi hun ikke hadde vært der før. Men til slutt følte hun at hun måtte si ja til oppdraget.

Hennes forsvarer Odd Robert Aksnes gjorde et poeng i retten av at hun som lærling ikke hadde fått god nok opplæring av arbeidsgiver før hun ble satt til å kjøre vogntog.

– Jeg tok sertifikat for tunge kjøretøy for å vise foreldrene mine at jeg klarte det, sa den 20 år gamle kvinnen sterkt beveget.

– Har vært en berg-og-dal-bane

Sofie Haug, som med sin BMW ble truffet av vogntoget, forklarte i retten at det var glatt føre på E8 og at hun og bilen foran kjørte i 60–70 kilometer, med redusert fart.

– Jeg så semitraileren komme mot meg, ta hele kjørebanen. Jeg tenkte, å nei. Jeg bremset og forsøkte å styre bilen min slik at passasjersiden på bilen min skulle ta trøkken, forklarte kvinnen i retten. Hun fortsatte:

– Så sa det pang. Etterpå var det bare stillhet. Jeg kjente at jeg hadde vondt i ryggen, gikk ut av bilen og la meg på andre siden av veien, forklarte Sofie Haug.

Etterpå har hun hatt store plager. Hun måtte gå med korsett i lang tid og var sykmeldt og fikk redusert arbeidstid.

– Merker fortsatt at ryggen er skadet. Har vondt fortsatt, men klarer å gå turer, forklarte hun.

– Det har vært en berg-og-dal-bane. Har sovet lite, har våknet med at jeg ser traileren komme mot meg, sa kvinnen og føreren av den ene personbilen i sin forklaring.

Aktoratet har innkalt ni vitner i saken. I tillegg skal to sakkyndige fra ulykkesgruppen i Statens vegvesen forklare seg i retten.