NRK Meny
Normal

Kritiserer Hæren for uforsvarlig persontransport

Forsvarets feltvogner mangler sikkerhetsbelter i baksetene.

Ulykke
Foto: Forsvaret

Det kan bli forbudt å kjøre Forsvarets feltvogner med passasjerer i baksetet.

Årsaken er at bilene mangler sikkerhetsbelter i baksetene. Fredag ble fire personer skadd da ei feltvogn kolliderte med en lastebil i Målselv.

Hovedvernombudet i Hæren vurderer nå å bruke arbeidsmiljøloven for å stanse praksisen.

– Usikret personelltransport er ikke forsvarlig i 2017. Vi kan ikke fortsette på denne måten, sier hovedvernombud Thomas Norman Hansen til NRK.

1500 biler fortsatt i bruk

Mercedes Gelenderwagen (MB 240) er en av forsvarets trofaste arbeidshester. Totalt kjøpte Forsvaret inn vel 3000 slike biler på midten av 1980-tallet, og fortsatt er rundt 1500 biler i bruk.

Bilene ble levert uten sikkerhetsbelter i baksetene. Ettermontering har blitt utelukket på grunn av kostnadene, i stedet er det innført makshastighet på 50 kilometer timen når personell skal sitte i baksetet.

Det er ikke godt nok, mener hovedvernbudet.

– Når det skjer en bråstopp, er det stor sjanse for skader, sier Hansen.

Ønsker seg nye feltvogner

Hæren har lenge ønsket seg nye feltvogner, men et slikt innkjøp ligger et stykke frem i tid.

I mellomtiden må soldatene klare seg med de gamle vognene, men med strenge krav til bruken. Nettopp bruksbegrensningene hadde betydning for fredagens ulykke, mener Hærens talsperson, oberstløytnant Ole Johan Skogmo.

– Tiltakene hindret at det ble en alvorlig ulykke, mener Stormo.

Nå ber hovedvernombudet om møte med ledelsen i Hæren for å diskutere saken, skriver Forsvarets Forum. Det kan ende med at hovedvernombudet legger ned forbud mot å kjøre feltvogn med usikret personell i baksetet.

– Det kan bli et stansingsvedtak i henhold til arbeidsmiljøloven, sier Hansen.

Men ifølge ledelsen i Hæren er det for tidlig å trekke en slik konklusjon.

– Forsvaret følger de samme reglene for trafikk med kjøretøy av denne årgangen, og vi prøver etter beste evne å håndtere det materiellet vi har på en så sikker og forsvarlig måte som vi kan, sier Stormo.