Hopp til innhold

Kysten vil tape

Aksjonær mener bruk av gamle hurtigruteskip rammer kysten.

MS Nordstjernen
Foto: Atle Markeng / NRK

Frode Folkestad mener mener bruk av gamle skip særlig går ut over godstransporten.

– MS Nordstjernen og MS Lofoten er gamle båter som må laste godset ned gjennom en luke foran. Alle vet at i dårlig vær, f.eks i en havn som i Berlevåg er det nesten umulig å drive med kranlastning i en liten orkan en vinterdag, avslutter Folkestad.

Kysten taper

Hurtigruteaksjonær angriper Hurtigrutens bruk av gamle båter i trafikk. Han mener Finnmarkskysten er taperen. Kyst-Norge ser konsekvensen av at hurtigruteselskapene prøver å leie ut de store, nye skipene sine til world wide fart i stedet for å gå i rute på norskekysten.

– Jeg har ingen forståelse for at hurtigruteselskapet skal skaffe seg inntekter utenom rutedriften på norskekysten. Dette fordi hurtigruteselskapet har overinvestert i dyre, svære skip som er altfor store for norskekysten, sier hurtigruteaksjonær Frode Folkestad.

Avviser kritikken

Hurtigruten avviser kritikk fra småaksjonæren.

– Det er vår hovedoppgave å ha hurtigruten i trafikk langs norskekysten. Det er fordi vi har ekstra skip, vi må sørge for en best mulig utnyttelse av de skipene også. sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.

Kysten lider ikke under selskapets trafikkprioritering, mener han.

Kraftig kritikk

Han er en av flere tusen småaksjonærer i Hurtigruten ASA, og kommer nå med kraftig kritikk mot driften i eget selskap.

Frode Folkestad bor i Bergen og eier rundt regnet tusen aksjer i Hurtigruten ASA. Som småaksjonær er han én av omtrent fem tusen aksjonærer i selskapet som de siste årene har vært under kraftig omstilling og har foretatt store investeringer i nye skip.

Folkestad ønsker at Hurtigrutens ledelse foretar en omfattende kursjustering av driften.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark