Frode Folkestad mener mener bruk av gamle skip særlig går ut over godstransporten.
– MS Nordstjernen og MS Lofoten er gamle båter som må laste godset ned gjennom en luke foran. Alle vet at i dårlig vær, f.eks i en havn som i Berlevåg er det nesten umulig å drive med kranlastning i en liten orkan en vinterdag, avslutter Folkestad.
Kysten taper
Hurtigruteaksjonær angriper Hurtigrutens bruk av gamle båter i trafikk. Han mener Finnmarkskysten er taperen. Kyst-Norge ser konsekvensen av at hurtigruteselskapene prøver å leie ut de store, nye skipene sine til world wide fart i stedet for å gå i rute på norskekysten.
– Jeg har ingen forståelse for at hurtigruteselskapet skal skaffe seg inntekter utenom rutedriften på norskekysten. Dette fordi hurtigruteselskapet har overinvestert i dyre, svære skip som er altfor store for norskekysten, sier hurtigruteaksjonær Frode Folkestad.
Avviser kritikken
Hurtigruten avviser kritikk fra småaksjonæren.
– Det er vår hovedoppgave å ha hurtigruten i trafikk langs norskekysten. Det er fordi vi har ekstra skip, vi må sørge for en best mulig utnyttelse av de skipene også. sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.
Kysten lider ikke under selskapets trafikkprioritering, mener han.
Kraftig kritikk
Han er en av flere tusen småaksjonærer i Hurtigruten ASA, og kommer nå med kraftig kritikk mot driften i eget selskap.
Frode Folkestad bor i Bergen og eier rundt regnet tusen aksjer i Hurtigruten ASA. Som småaksjonær er han én av omtrent fem tusen aksjonærer i selskapet som de siste årene har vært under kraftig omstilling og har foretatt store investeringer i nye skip.
Folkestad ønsker at Hurtigrutens ledelse foretar en omfattende kursjustering av driften.