Hopp til innhold

Kriserapporten skaper sinne

Kriserapport om veistandarden i Finnmark skaper sinne i distriktene. Nå står en rekke allerede vedtatte prosjekt i fare for å bli utsatt, fordi de farlige veiene må prioriteres først.

Vierapport skaper uro

Livsfarlige veier i Finnmark kan gjør at andre prosjekter blir utsatt. Det får Rut Olsen i Kystpartiet til å se rødt.

Til neste år ligger sju veistrekninger øverst på kriselista i Finnmark.

Dette er veier Statens Vegvesen mener er så dårlig at de trenger umiddelbart tilsyn.

For å få råd til dette, vurderer fylkeskommunen å utsette allerede planlagte veiprosjekter.

– Vi blir 100 prosent isolert

Det får fylkespolitiker for Kystpartiet, Rut Olsen, til å se rødt. Olsen bor i Korsfjord utenfor Alta, og nå står bygda på omlag 150 innbyggere i fare for å miste det planlagte nye fergeleiet, til fordel for veistrekninger som karakteriseres som kritisk.

– Å utbedre disse ferigeleiene er faktisk så akutt at Statens Vegvesen har vurdert om de må stenges. Så gamle og farlige er de, sier Olsen.

– Og blir de stengt – da isolerer man altså tre bygder i østre Altafjord. Og det er ikke mer enn fire måneder siden Roger Hansen og fylkestinget tok hurtigbåttilbudet fra oss, – så det betyr altså at vi blir 100 prosent isolert, sier Olsen.

Snur opp ned på alle veiplanene

Det var torsdag at samferdselssjefen i Finnmark la fram en rapport som snur opp ned på fylkeskommunens planer om veiutbedring de neste fire årene.

SE NETT-TV: Sju veistrekninger i Finnmark er i så dårlig forfatning at de må utbedres snarest.

Video Sju veistrekninger i Finnmark er i så dårlig forfatning at de må utbedres snarest.

Se hvilke veier som er i kritisk dårlig stand her.

For å få råd til å utbedre de farlige veiene, må Finnmark fylkeskommune grave dypt i et pengeskrin der innholdet for lengst er fordelt.

Utbedringene på Ifjord-veien var planlagt ferdigstilt innen 2014, og fergeleiene i Alta lå inne i 2011-budsjettet med en prislapp på 50 millioner kroner.

Nå kan altså fylkespolitikerne bli nødt til å skyve deler av prosjektene ut i tid.

1.492 kilometer vei

Roger Hansen

Fylkesråd i Finnmark Roger Hansen innrømmer at Statens Vegvesens rapport setter samferdselspolitikerne i en klemme.

Foto: Knut Åserud / Finnmark Fylkeskommune

Det hører med til historien at Staten i januar omgjorde flere tusen kilometer med riksvei til å bli fylkesveier.

For Finnmark betyr det at man ved et pennestrøk fikk vedlikeholdsforpliktelser for 1.492 kilometer vei, mot tidligere 623 kilometer.

Rammeoverføringene økte med 26 millioner, men dette er på langt nær nok til å opprettholde veistandarden i landets største fylke.

Fylkesråd i Finnmark Roger Hansen innrømmer at Statens Vegvesens rapport setter samferdselspolitikerne i en klemme.

– Ja, vi er nødt til å lage en ny prioriteringsliste, sier Hansen.

– Dere har jo allerede vedtatt at fergeleiet i Korsfjord skal rustes opp for 50 millioner. Det vurderer dere nå å utsette. Er ikke det å lure folk?

– Nå er det jo sånn at vi har demokrati i fylkeskommunen, så dette skal til politisk behandling før vi vedtar noe som helst, sier Hansen.

– Har ikke penger til alt

Rut Olsen sier hun mener det er bedre å prioritere fergeleiene enn å bruke millioner på å utbedre Ifjord-veien slik at den blir helårsvei.

– Jeg mener at når ståa er sånn at vi faktisk setter menneskeliv i fare – og vi har mistet mennesekliv på grunn av dårlige veier – så kan vi ikke legge så mye penger inn i en helårsvei over Ifjord. Da må vi heller tenke på å berge liv, og prioritere det, så får heller Ifjor legges på vent, sier Olsen.

Roger Hansen er ikke fullt så snar med å kutte og fordele:

– Vi har bedt om å få nye rapporter. Og det er ikke noe å legge skjul på at alternativene må gåes igjennom, fordi vi har ikke de pengene som skal til for å få alt til å gå på skinner. Og det må Rut Olsen forholde seg til som alle andre, sier Hansen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark