Hopp til innhold

Krever raskere arbeid med sykkelveier

Med fristende boller ønsket beboere langs Dramsvegen i Tromsø å få bilistene til å kjøre saktere. Protesten er mild, men kravet er klart: Å få fortgang i kommunens planer om å etablere sykkeltrasé mellom sentrum og byen største arbeidsplasser som ligger i Breivika.

Demonstrasjon Dramsvegen

Lavere fartsgrense vil gjøre veien tryggere og triveligere, mener demonstrantene fra Borgtun bydelsråd.

Foto: Rune N. Andreassen / NRK

Borgtun er blant de minste bydelene i Tromsø, men siden den ligger mellom sentrum og Breivika har den mye gjennomgangstrafikk.

Nå krever beboerne fortgang i Tromsø kommunes planer om å gjøre Dramsvegen til sykkeltrasé.

– Vi ønsker at Dramsveien skal ha en grønnere profil enn den har i dag, og fartsgrense på 30 km/t er første steget mot en sånn verden. Hvis bilene senker farten, blir det tryggere og triveligere for dem som sykler og går, sier Margrethe Rabås i Borgtun bydelsråd.

Mellom barken og veden

Tromsø kommune målsetting om at innbyggerne skal velge sykkel foran bil i sin daglige transport. Prosjektet «Sykkelbyen Tromsø» var et fireårig prosjekt som ble avsluttet i 2015.

Kommunen har jobbet videre med planene om å bygge et sammenhengende nettverk av sykkelveier, gang- og sykkelveier, sykkelfelt og snarveier.

Men å være syklist på Dramsvegen er utfordrende, sier meddemonstrant Gaute Rein.

– Syklister havner mellom barken og veden. På fortau er de gjerne i konflikt med dem som går, og på veien er de i konflikt med busser og biler. Ved å få ned farten tror vi det kan bli bedre samhandling mellom busser, biler og syklister, sier Rein.

Han legger til at demonstrasjonen i første omgang ikke er for å fjerne biler og busser fra Dramsvegen, men for at alle skal kunne ferdes trygt.

Tommel opp

Margrethe Rabås

Mange føler at det godt kan være litt triveligere på Dramsvegen, mener Margrethe Rabås i Borgtun bydelsråd.

Foto: Rune N. Andreassen / NRK

Demonstrantene sier at de har fått utelukkende positive reaksjoner på kravet om 30-sone.

– Jeg tror mange føler at det godt kan være litt triveligere forhold på Dramsvegen. Det er en Tromsøs eldste veier som ble bygd med midler fra alkoholsalget i byens kneiper. så veien har en lang historie, smiler Rabås.

– Dramsvegen er komplisert

Å gjøre Dramsvegen tryggere er en del av trafikksikkerhetsplanen som kommunen utarbeider for tiden.

Trafikktekniker Sten Jarle Jensen sier at kommunen er klar over at Dramsvegen er ei farlig strekning med dårlig plass.

– Å redusere hastighet går greit, men det trengs flere tiltak. I første omgang jobber vi med analyser for blant annet å gjøre skoleveien til Borgtun skole trygg, sier Jensen.

Blant tiltakene som vurderes, er bedre belysning, fartsreduserende tiltak, nye fortau- og sykkelløsninger og eventuelt måter for å redusere biltrafikk og antallet bussavganger.

– Dramsvegen er en komplisert sak, konstaterer han.

– Men det er ikke komplisert å lage lavere fartsgrense, hvorfor gjør dere ikke det?

– Det er mange ting vi bør forvente av bilister, blant annet at de overholde skilting. Men vi ser at den reelle hastigheten på kjøring kontra skilting er høyere. Politiet kan holde fartskontroller, men vi kan ikke be dem om å stå der hele tida. Derfor trenger vi trygge rammer rundt hele veien, sier Jensen, men legger til at det kan komme strakstiltak.

– Vi kan se på midlertidige tiltak, men det avhenger av hvilke reaksjoner vi mottar på problemet.