NRK Meny
Normal

Krever mer penger til fylkesveiene i Troms

Samferdselsråden i Troms krever mer penger til fylkesveien i Troms. Samferdselsministeren lover økt satsing.

fylkesvei grunnfjord

På fylkesvei 305 mellom Hansnes og Grunnfjord er innbyggerne redde for at bilene skal bli ødelagt av den dårlige veien.

Foto: Ørjan Hansen / NRK

Ivar B. Prestbakmo, som er fylkesråd for samferdsel, krever nå en kraftig statlig satsing på fylkesveiene, ikke minst i Troms.

Ivar B. Prestbakmo

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo sier at mange må dele på ansvaret for fylkesveienes miserable tilstand, men nå krever han mer penger fra staten.

Foto: Laila Lanes / NRK

– Fylkesveiene er ryggraden i hele samferdselsstrukturen i Troms. Alt av varer og gods som kommer inn eller som skal eksporteres, må fraktes på fylkesveier, sier han.

Prestbakmo mener det hjelper lite om riksveiene og europaveiene får god standard, dersom fylkesveiene ikke følger med.

På landsbasis er etterslepet på vedlikehold på mellom 40 og 70 milliarder kroner.

– Mange som må ta på seg ansvaret

I Troms fylke kommer det til å koste 8 milliarder kroner, dersom en skal ta igjen etterslepet på veivedlikeholdet.

– Det kommer til å 40 år med dagens bevilgningstakt, sier Prestbakmo.

Men ditt parti, Senterpartiet, satt jo i regjering inntil for to år siden. Hvorfor ble ikke noe gjort?

– Det er mange som må ta på seg ansvaret for dagens situasjon, også vi, sier han.

Ketil Solvik-Olsen tar ferga mellom fra Kjøpsvik til Drag

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at han skal fortsette oppgraderingen av fylkesveiene i Troms.

Foto: Samferdselsdepartementet

– Men nå utfordrer jeg dagens samferdselsminister til å ta et krafttak for fylkesvegene, sier samferdselsråden i Troms.

Litt overrasket

– Jeg synes jo det er litt overraskende at jeg blir utfordret av en fylkesråd fra senterpartiet, etter at jeg har økt bevilgningene med 140 prosent, sammenlignet med det de klarte, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp.

– Jeg lover at det ikke skal være et engangstilfelle. 30 til 40 år med forfall setter sine spor, men nå skal vi levere, mange år på rad, sier han.