I følge en hemmeligstemplet rapport var piloten sterkt beruset da han satte seg bak spakene.
- Det mest kritikkverdige er at Forsvaret prøvde å dekke over hva som egentlig hadde skjedd, sier pårørende Øystein Graver.
17 mennesker, blant dem fire barn, omkom da et militært Twin Otter-fly styrtet på Grytøya i Troms i 1972.
Rett i fjellveggen
Flyet gikk i rute mellom en rekke flyplasser i Nord-Norge, og passasjerene var forsvarsansatte med familier.
11. juli 1972 var flyet på vei fra Bardufoss til Stokmarknes. Det var lave tåkeskyer og turen endte rett i en fjellvegg i Grytøya.
Obduksjonen av flygeren viste at han hadde over èn i promille i dødsøyeblikket. Men havarikommisjonens rapport ble ikke offentliggjort før i fjor, 33 år etter ulykken.
Denne uken møter de etterlatte opp i Forsvarsdepartementet med krav om erstatning.
- Vi har lest rapporten nøye og mener det er grunnlag for å kreve erstatning fra staten. Det er mange som mistet ektefelle, barn og søsken, sier Graver.
Ikke i retten
Foreløpig er det ikke snakk om noe søksmål. Også Luftforsvaret vil løse saken utenfor rettssalen.
- Jeg har tidligere beklaget på vegne av Luftforsvaret det som skjedde den gangen.
Det sier generalinspektør i Luftforsvaret, Stein Erik Nodeland.
- Vi ønsker å komme i dialog med de etterlatte og finne en ordning som er tilfredsstillende for begge parter, sier Nodeland.