NRK Meny
Normal

Kraftig forbedring for Hurtigruten

Selskapet har et resultat før skatt på 269 millioner kroner i tredje kvartal i år.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Hurtigruten MS Polarlys på tur sørover, med Andøya i bakgrunnen. Flere tok turen langs norskekysten i tredje kvartal i år.

Foto: Trond Gansmoe Johnsen

– Tredje kvartal er et meget viktig kvartal for Hurtigruten, og vi er tilfredse med en kraftig forbedring av resultatene. Etter flere positive kvartaler for ekspedisjonsskipet MS Fram er det nå norskekysten som driver den positive utviklingen. At dette er femte kvartalet på rad at vi leverer resultatforbedring viser at vi har tatt riktige og viktige grep, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding fra selskapet.

Resultatet er 77 millioner kroner bedre enn for den samme perioden i fjor, og det er i hovedsak turene langs norskekysten som er årsaken til inntektsøkningen.

Hurtigruten ASA har både tjent mer på passasjerene og hatt flere gjestedøgn booket på skipene sine i tredje kvartal i år sammenlignet med i fjor.

Flere gjestedøgn

Antall gjestedøgn øker med ni prosent, og hver gjest gir 12 prosent mer inntekter sammenlignet med fjoråret, står det i pressemeldingen.

I løpsåret av tredje kvartal hadde Hurtigruten 85 prosent belegg på båtene sine langs norskekysten. Også dette en økning fra i fjor.

Ekspedisjonsskipet MS Fram, som seiler til blant annet Grønland og Antarktis, opplever en nedgang på to prosent i antall gjestedøgn. Likevel tjener selskapet 13 prosent mer på hvert gjestedøgn enn i fjor.

Omfattende snuoperasjon

Hurtigruten venter også økning i passasjerinntektene for siste kvartal i 2014.

Hurtigruten gjennomførte i 2013 en omfattende snuoperasjon etter blodrøde tall for selskapet i 2012. Blant annet jobbet selskapet med å få ned kostnadene og få økt salget om bord.

Resultatet endret seg fra minus 310 millioner i 2012, til pluss 26 millioner i 2013.

Nå håper konsernsjef Skjeldam på fortsatt positiv utvikling.

– Forbedringene gjennom årets tre første kvartaler er i tråd forventningene, og målene vi har satt oss. Strategien er lagt og innebærer nå videreført fokus på kostnadene, men med stadig økt trykk på å øke inntektene. De positive trendene som signaliseres gjennom forsalget for 2015 gir oss et godt fundament for videreutvikling og lønnsomhet fremover, sier Skjeldam.