Det gjelder "Troms Fjord" som ble levert fra verftet i Flekkefjord i 2005. Største aksjonær i dag er Tromsø-rederiet Jacobsen & Sønner med 23 prosent. Deretter følger Karl A. Karlsen AS, Jøvik Sildolje- og Kraftforfabrikk, Odd Erik Hansen Eiendom, Tromsø Skotøymagasin som de største eierne. Styreleder i selskapet er Jan Leinebø som eier 1,5 prosent av aksjene.
Fartøyet har i 11 år vært innleid av et nederlandsk selskap, og opererer i Nordsjøen. Skipet kostet ny 140 millioner kroner. Gjelda er nedbetalt. I en tid da oljeprisen var over 100 dollar fatet, tjente eierne i Tromsø gode penger. Men i fjor måtte døgnleia (raten) reduseres betraktelig, og overskuddet ble mindre da oljeprisen gikk kraftig ned.
Likevel er "Troms Fjord" en liten lokal suksesshistorie. I oljesammenheng er det for tida få av dem i Tromsø.
Oljehysteri
På begynnelsen av 1980-tallet var oljehysteriet stort i Nord-Norge. Letevirksomheten kom i gang utenfor Midt-Norge og på Tromsøflaket. Det ble lovet store lokale ringvirkninger. Kapitalinteresser satset, I perioden 1980–84 ble det dannet mer enn 20 nordnorske oljerederier. De fleste i Tromsø og Harstad. North Norway Drilling Company ble dannet, med aksjonærer som Tromsø Sparebank, Sparebanken Nord, Odd Berg-gruppen og Macks Ølbryggeri som sentrale aktører. De skaffet seg andeler i tre rigger. 23 store fiskebåtredere i Nord-Norge satset på oljevirksomheten gjennom District Offshore Nord-Norge. Odd Berg-gruppen hadde på et tidspunkt 500 personer sysselsatte i rederiet. Nordive i Tromsø var også en viktig aktør.
Store tap
Men på midten av 1980-tallet stupte oljeprisen. Den var en periode nede i 10 dollar fatet. Dette rammet offshorenæringa hardt. Mange båter ble solgt. Det sved økonomiske for mange redere. Nordnorske banker fikk enorme tap.
Daværende Troms Fylkes Dampskibsselskap, TFDS satset videre på offshorevirksomhet, og hadde på 2000-tallet en forholdsvis stor flåte. Men det kom nye tider, og nye personer i ledelsen på TFDS. Fem forsyningsskip ble solgt til Solstad Offshore for 218 millioner kroner.
Flere salg
Troms Fylkes Dampskipsselskap inngikk avtale med adm.dir. Svein Hoel i TFDS Offshore AS at han skulle kjøpe alle aksjene i TFDS Offshore AS. Avtalen gikk ut på at selskapet skulle videreføre de leie- og managementavtaler som var inngått med norske og utenlandske aktører, og som ble driftet fra Tromsø.
Men Troms Offshore ble seinere solgt til amerikanske Tidewater InC – verdens største offshorerederi. 12 skip har vært drevet ut fra basen i Tromsø. Men nå er Tidewater havnet i en økonomisk hengemyr. Gjelda er på 16 milliarder kroner. Underskuddene er gigantiske. Sjefen for Troms Offshore Management i Tromsø, Gerry Larsson-Fedde, vil overfor iTromsø ikke kommentere hvordan økonomien i morselskapet påvirker driften lokalt. Selskapet flagget i fjor ut to skip og sa opp 15 ansatte.
Krise i offshorerederier
For det er krise i norske offshorerederier. Kjell Inge Røkke har brukt deler av fortjenesten fra salget av fiskeriaksjer til å kjøpe seg inn i Solstad offshore. Farstad-gruppen i Ålesund sliter voldsom med en gjeld på 10 milliarder kroner. Farstad Shipping har 58 fartøyer.
Dette viser hvordan det går når det ensidig blir satset på høy oljepris. Norske redere i nord og sør har vært uforsiktige, og har satset over evne. Det ligger et stort antall spesialskip i opplag. Flere kan ikke regne med å få jobb, og må kanskje hugges opp eller bygges om til andre formål.
Ingen Tromsø-suksess
Oljesatsinga i Tromsø har heller ikke vært en suksess. Avdelingskontorer til store selskaper sliter og har redusert antall ansatte. Lokale leverandører har fått færre oppdrag. Ungdom tar ikke olje- og gassfag ved UIT – Norges arktiske universitet. Havneutbygginga på Tønsnes har hittil vært en fiasko. Det er satset 300 millioner kroner. Det ble for få år siden lovt at det skulle føre til flere hundre nye arbeidsplasser. Lufte prosjekter er blitt presentert. Den eneste aktiviteten der for tida er at den flytende boligriggen Floatel Superior ligger i opplag. Det var ikke dette flertallet av politikerne i Tromsø kommunestyre håpet på da Tromsø Havn fikk tillatelse til satsingen på Tønsnes. Oljen har vist seg å være en troløs venn