NRK Meny
Normal

Kjører ulovlig i uferdig tunnel: – Vil bli anmeldt

Den vil ikke være ferdigstilt før sent i 2018, tunnelen som bygges under Kvernsundet mellom Grytøy og Bjarkøy, men allerede har flere tatt tunnelen i bruk – uten lov.

Bjarkøyforbindelsene

Til tross for sperringer med kjetting og hengelås har folk kjørt gjennom den uferdige Kvernsundtunnelen.

Foto: Tomas Rolland / Tomas Rolland

– Folk har tatt seg til rette og brutt opp sperringene, på tross av at entreprenøren har satt opp gjerder – låst med kjetting og hengelås – foran begge tunnelåpningene, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Hans Arne Haugland. I tillegg er det skiltet med: Anleggsområde uvedkommende ingen adgang.

Vet dere hvem som har kjørt ulovlig gjennom tunnelen?

– Nei, vi vil ikke spekulere i hvem det er, vi er mer opptatt av at den eller de som har gjort dette skjønner alvoret og at det opphører, sier Haugland.

Prosjektlederen er rimelig sikker på at noen har kjørt gjennom tunnelen uten lov.

– Det har vært observert biler som har kommet ut av tunnelen, og når sperringene er brutt opp på begge sider, har vi god grunn til tro at det har skjedd.

 Hans-Arne Haugland

Hans Arne Haugland, prosjektleder for Bjarkøyforbindelsen mener det er dumt og respektløst og kjøre gjennom tunnelen.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Bjarkøyforbindelsen ble vedtatt bygd 25. mars 2014

Vil bli anmeldt

Den undersjøiske tunnelen på 3250 meter er en del av vegprosjektet Bjarkøyforbindelsene, hvor Troms fylkeskommune er vegeier. Haugland sier det legges stor vekt på sikkerhet og er derfor fortvilt over at folk får seg til å gjøre slikt.

Han er klar på at de i fremtiden vil anmelde alle tilfeller av slik ulovlig kjøring og sier vegvesenet, i samarbeid med entreprenøren, har varslet politiet om disse hendelsene.

– Det er både dumt og respektløst. Tunnelen mangler de sikkerhetsinstallasjonene som trengs, både for brannsikring og for kommunikasjon. Det står en del driftsutstyr i veibanen. Kjører noen inn i dette i høy hastighet kan det være direkte livsfarlig.

I tillegg skal de som jobber i tunnelen være trygg på at det ikke plutselig kommer kjøretøy som ikke skal være der. Derfor ser vi oss nødt til å anmelde, hvis det skjer igjen, sier Haugland.

Bjarkøyforbindelsen blir mange millioner dyrere enn planlagt

Mye arbeid gjenstår

Tunnelen var ferdig sprengt 30. januar 2017, og i tiden etterpå har det vært jobbet med å bygge opp tunnelen. Det vil fortsatt ta rundt ni måneder før den vil være klar til offisiell åpning.

– Tunneler er kompliserte byggverk, og dette gjelder spesielt undersjøiske tunneler. Det skal monteres ventilasjon, lys og sikkerhetsutstyr og før tunnelen kan åpnes er det en omfattende runde der alle systemene skal testes og det skal gjennomføres en egen øvelse med nødetatene, avslutter prosjektleder for Bjarkøyforbindelsen, Hans Arne Haugland.