Det har brutt ut krig mellom busselskapet Cominor og det nystartede busselskapet Airport Shuttle Service i Tromsø.
Cominor kjører flybussen mellom Tromsø lufthavn og sentrum. I forrige uke fikk de konkurranse av bussene til Airport Shuttle Service.
Airport Shuttle Service har tre minibusser som tre ganger i timen kjører mellom mange av byens hoteller og flyplassen.
Anmeldt
– Det er nødvendig med løyve for slik kjøring. En slik tillatelse har ikke vår nye konkurrent, sier administrerende direktør Hege Pedersen i Cominor til NRK.
Derfor har Cominor levert inn en politianmeldelse på Airport Shuttle Service, forteller hun, og legger til at det er Cominor, og ikke Airport Shuttle Service, som har løyve fra Troms fylkeskommune for å drive flybussen.
- Les også:
Fysisk vold og kjeft
Sabina Andersson, datteren til eieren av Airport Shuttle Service, jobber med å få folk til å kjøre med dem fra flyplassen til hotellene i byen.
Hun forteller at hun opplever ubehageligheter med sjåfører fra Cominor.
– Vi er blitt kalt pirater. Vi har opplevd at de har dyttet til oss, og bagasjen til våre passasjerer er blitt revet ut av hendene på oss og satt inn i flybussen til Cominor, sier Andersson.
– Ubehagelig
– Dette er noe som både jeg og sjåførene våre opplever som svært ubehagelig, sier Sabina Andersson.
– Hva gjør dere med det?
– Vi finner oss ikke i å bli behandlet slik. Derfor blir det anmeldt til politiet allerede tirsdag, sier Andersson.
Dermed er saka spilt over til politiet i Tromsø, som har fått to anmeldelser de må ta stilling til.
- Les også:
– Ukjent
– Påstandene til Sabina Andersson er helt ukjent for meg, sier administrerende direktør Hege Pedersen i Cominor.
Hun vil nå undersøke om påstandene stemmer.
– Jeg kommer til å sjekke opp dette med vår driftsansvarlige. Dersom det viser seg at det stemmer, er det helt uakseptabelt, sier hun.
– Trenger ikke løyve
Hos Airport Service Shuttle mener Sabina Andersson at selskapet slik det driver i dag ikke gjør noe ulovlig.
– Vi trenger ikke løyve for rutetrafikk. Vi har turbussløyve. Vi har avtale med hotellene i byen om at vi skal hente og bringe deres gjester til og fra flyplassen. Det er det vi gjør og da behøver vi ikke noe mer enn løyve for turkjøring, sier Andersson.
– Men hvordan vet dere at det kun er hotellgjester og ingen andre dere har i bussene deres?
Skal undersøke saken
– Vi spør dem. Hvis de svarer at de skal bo på et hotell vi ikke har avtale med, ber vi dem benytte seg av flybussen til Cominor eller ta taxi.
Det er Troms fylkeskommune som tildeler transportløyver. De vil nå undersøke konflikten mellom busselskapene.
– Vi vil kun ta stilling til de formelle tingene rundt hvorvidt transporten skjer i henhold til yrkestransportloven og med korrekt løyve, sier assisterende samferdselsleder Jonny Berg til NRK.