Hopp til innhold

Kampen om matkundene tilspisses, og det tjener du på

Konkurransen mellom matbutikkene i Tromsø er knallhard. For å beholde kundene prøver de forskjellige butikkene å skille seg ut; det tjener kundene på.

Eurospar

Tromsø har 72.000 innbyggere, men matbutikker nok til 200.000.

Foto: Sander Lied Edvardsen / NRK

Godt over 30 dagligvarebutikker i Tromsø gjør byen til en av de med tøffest konkurranse i Norge. Og verre skal det bli. Flere av de store aktørene har planer om nye butikker i byen.

For kundene er dette gode nyheter, men kan så mange matbutikker drive lønnsomt?

– Det er jo en daglig kamp om kundene. Alle er ikke lønnsomme, slik er det i en portefølje. Når man har mange butikker har vi råd til at noen ikke gir gode resultater, sier administrerende direktør i Coop Nord, Kjell Olav Pettersen.

Coop Nord AS har 12 butikker i Tromsø, i tillegg til de tre de har tatt over fra ICA.

– Er det for mange butikker i Tromsø?

– Ja, det er nok butikker til å betjene det dobbelte eller tredobbelte av det som bor her. Det er for mange butikker, og det gjør at det er vanskelig å tjene penger på markedet totalt sett, sier Pettersen.

Likevel vurderer dagligvareaktøren å utvide, og direktøren forteller at det er områder i kommunen de ikke er representert i dag, men hvor dem kunne tenkt seg å ha butikker.

Pettersen tror det er delte meninger om det er nok.

– Hvis du spør kunden tror jeg nok at svaret er at markedet er mettet. Spør du aktørene tror jeg alle har planer om enten utvidelse av eksisterende butikker eller nye butikker. Så jeg tror konkurransen kommer til å vare, og kanskje bli enda verre i årene som kommer, sier Coopdirektøren.

Men nettopp konkurranse er det som gjør jobben artig, sier han videre, selv om det også er utfordrende.

– Tromsø er absolutt en av de tøffeste, kanskje det tøffeste, markedet konkurransemessig i Norge. Men det er kunden som tjener på det, sier Pettersen.

– Det er større omfang av lokale tilbud og lokale aktiviteter enn andre steder i landet. Så Tromsø-kunden er heldig.

Kjell Olav Pettersen

Administrerende direktør i Coop Nord AS, Kjell Olav Pettersen.

Foto: Sander Lied Edvardsen / NRK

Bedriften går godt med nisjeprodukter

Også Eide Handel i Eidkjosen kjenner konkurransen «på kroppen». Daglig leder Bård Even Pettersen har forteller at butikken har funnet sin nisje, og har valgt å satse på andre områder enn sine konkurrenter.

– Vi satser på ferskvarer, det er liksom hjertet i vår virksomhet. Vi ligger lengst unna byen, men vi trekker veldig mange folk fra både byen og fastlandssiden. Så vi har funnet en nisje som folk vil ha, og har ei kjempefin utvikling, sier Pettersen fornøyd.

Men til tross for at butikken på Kvaløya går godt, merker også Eide Handel konkurransen fra de andre dagligvarebutikkene i byen.

– Det er ingen tvil om at det egentlig er for mange. Det sies at vi har butikker til en by med befolkning på rundt 200.000. Det ser vi også på konkurransesituasjonen, den er knalltøff, sier han.

– Skulle dere ønske at dere lå nærmere byen?

– Kundene må jo kjøre forbi alle de andre butikkene for å komme hit, så vi er jo i sterk konkurranse. For mange år siden ønsket jeg at vi lå på Langnes, men jeg er sjeleglad for at vi ligger her vi ligger i dag, sier Pettersen, og utdyper:

– Vi merker at folk som tar turen hit tar seg bedre tid, og vi har et litt annet miljø med for eksempel kafé som folk kan slappe av i. Vi tror det er fint for kundene.

Eide Handel frykter ikke å bli presset ut av markedet, nettopp på grunn av at de er blitt en sterk leverandør av kortreist mat.

– Jeg er kjempestolt over at vi kan by på unike lokale råvarer. Vi bor i et spiskammers, og vi er så heldig at vi kan høste av det og tilby det direkte til forbrukeren, sier Pettersen.

Bård Even Pettersen

Daglig leder for Eide Handel i Eidkjosen, Bård Even Pettersen.

Foto: Sander Lied Edvardsen / NRK

Skal åpne flere butikker

Dagligvare Gruppen Tromsø AS, som blant annet eier Eurospar, ville i utgangspunktet ikke uttale seg om drift av butikkene til media. Men daglig leder Jim Tomas Theodorsen forteller at han ikke har gjort seg opp en mening om antall butikker i Tromsø.

– Jeg synes det er vanskelig å si hva som er rett og hva som er for mye, jeg vet ikke rett og slett. Vi har ikke fokus på om det er for mange eller for få, sier daglig leder Jim Tomas Theodorsen.

– Kan det komme flere butikker fra dere?

– Vi har planer om å åpne flere butikker, det er det ikke noe å legge skjul på. Men det er rett og slett fordi vi har for liten kapasitet i det vi har. Men jeg regner med at det kommer flere fra konkurrentene også, det er jo sånn konkurransen har blitt, sier Theodorsen.

– Tror du alle butikkene kan overleve i butikkmarkedet?

– Det vet jeg ikke.

kåre Skallerud

Professor ved Handelshøgskolen og forsker ved UiT, Kåre Skallerud.

Slår paralleller til sportsforetningene

Forsker og professor Kåre Skallerud underviser i markedsføring på Handelshøgskolen. Han forteller at det generelle bildet fra markedet i fjor er at butikkene stort sett er lønnsomme.

– Det har vært en positiv trend, og jevnt over er det god tilfredsstillende lønnsomhet. Denne trenden har vi sett de tre siste årene, men fjoråret har vært det beste året for alle butikkene, sier Skallerud.

Flere butikker gir rent teoretisk høyere konkurranse, sier han, og dermed lavere pris for kundene.

– Men butikkene liker selvsagt ikke å konkurrere siden presset pris går ut over lønnsomheten, og derfor prøver de forskjellige å skille seg ut fra hverandre. Noen satser på lave priser, noen på ferskvarer, andre igjen på tilbud, sier Skallerud.

Men når det kommer flere butikker blir det større tilgjengelighet. De fleste av oss handler til og fra jobb, og økt tilgjengelighet er positivt for oss som er kunder, mener professoren.

– Men når det blir for mange butikker koster det penger, og for mange går det på lønnsomheten løs. Sett i forhold til andre markeder er det nok veldig mange dagligvarebutikker i Tromsø, sier Skallerud.

Han slår parallell til sportsbutikkene i Tromsø for noen år siden. Da var det en rekke lokale sportsbutikker, men så kom de store kjedene.

– De få lokale som ble igjen måtte nisje seg veldig, og bli spesialister på blant annet ski og sykkel, sier professoren.

– Hvem tror du vinner butikkrigen?

– Nei, jeg håper ikke at vi står igjen med en seiersherre. Det vil være synd for oss konsumenter, sier Skallerud.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark