Fylkesråd Kari Anne Opsal viser til de
, også etter havariet med Sollifjell på jomfruturen nordover.–Vi fikk også en juridisk vurdering etter at hurtigbåten forliste på vei til Tromsø, sier Opsal til iTromsø.
Ser grunnlag for nye tiltak
Den gang var konklusjonen at rederiet holdt seg innenfor kontraktens tidsrammer og at det ikke var grunn til å bryte avtalen.
Mange mener fylkeskommunen at det er grunnlag for å se på kontrakten på nytt.
– Det har vært mange hendelser med de nye hurtigbåtene siden sist. I sum gir det oss grunn til nye tiltak, sier fylkesråden til avisa.
- LES OGSÅ:
Problemene har stått i kø
Problemene for båtene starta da MS Sollifjell på vei nordover fikk et
Alle de tre båtene måtte ombygges, og når de
var landgangene ikke tilpasset flo og fjære.- SE VIDEO:
- LES OGSÅ:
Stor belastning
Opsal sier at alle hendelsene med de nye hurtigbåtene har vært en stor belastning for både politikere og mannskap.
Fylkesråden utelukker ikke at det kan være aktuelt å komme seg ut av kontrakten med Boreal Transport Norge AS, tidligere Veolia, som eier båtene.
– Det blir det opp til juristene å finne ut av. Dette er en meget komplisert sak som vil bli nøye gjennomgått.
Direktør i Boreal Transport, Stig Solheim viser til at den forrige gjennomgangen gikk i favør av rederiet, og ønsker ikke å kommentere saken ytterligere, skriver iTromsø.