Hopp til innhold

Ande (53) ble britisk sminkemodell etter å ha joiket i punkbegravelse

Juristen Ande Somby (53) fra Tana er modell for sminkemerket Illamasqua i London sin nye kampanje.

Sminkemodell

Ande Somby (53), jurist og sminkemodell for Illamasqua i London.

Foto: illamasqua.com

– Jeg tror at hvis man møter verden med et åpent ansikt, så vil man havne borti mye artig.

Slik forklarer den samiske juristen hvordan han nå havnet i Illamasqua sin vårkampanje «Human Fundamentalism».

Joiket for Geldof og Lennox

Historien starter i 2010 da 53-åringen joike i begravelsen til punkens gudfar , Malcolm McLaren. Blant de sørgende i One Marylebone Church i London var bl.a. Bob Geldof, Annie Lennox og flere fra den britiske underholdnings- og moteindustrien.

Somby er venn av McLarens sønn og ekskone, Joe Corre og Vivienne Westwood. Begge er tungt involvert i den britiske design- og kolleksjonsbransjen.

Derfra var veien kort når Illamasqua trengte en modell til sin nyeste kampanje.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

(VIDEO: Slik presenteres kampanjen på YouTube)

Ble tatt for å være russisk

Ande Somby er kjent både som joiker og samisk talsperson. Han har doktorgrad i juss og oppholder seg for tida i London for å jobbe med prosjektet «Jussens Medier».

Modelljobbingen var en ny opplevelse for 53-åringen.

– Shooten var fantastisk. Vi var cirka 30 mennesker på 40 kvadratmeter. Motefotograf med tre-fire assistenter, sminkemennesker, kostymefolk, neglearbeidere, reklamefolk og en prosjektleder, forteller Ande.

Kampanjen «Human Fundamentalism» vil ha menn til å bruke sminke, og ifølge modellen var tilbakemeldingene gode.

– De syntes at jeg så litt russisk ut. Det kan sikkert stemme, smiler han.

Så etter egenart

Vi så etter menn som har en egenart. Det hadde Ande.

Natalie Hargreaves, markedssjef i Illamasqua

Illamasqua har butikker i London, Leeds og Liverpool. I tillegg er de representert i britiske og amerikanske varehus. I fjor ble de kåret til CoolBrands® 2011 sammen med bl.a. Apple, Nikon og The North Face.

Markedssjef Natalie Hargreaves forteller at Ande er med i vårkatalogen som hovedsaklig distribueres i 40.000-50.000 eksemplarer til sminke- og motebransjen i Europa .

– I tillegg vil vi bruke bildene av ham på vår nettside, som daglig besøkes av rundt 10.000 brukere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jobber gjerne med Ande igjen

Sminkemodell

Ande Somby fra sminkekampanjen «Human Fundamentalism».

Foto: illamasqua.com

Valget om å bruke den samiske juristen forklarer hun slik:

– Vi så etter menn som har en egenart. Det hadde Ande, sier Hargreaves og synes ikke 53 år er noen alder for en mannlig modell.

– Ande er unik og var fantastisk å jobbe med. Det var både inspirerende og rørende å se ham i hans nasjonaldrakt, og vi hadde to flotte dager sammen. Jeg jobber gjerne med han igjen.

Hovedpersonen selv har et avslappet forhold til videre modellkarriere.

– Tror nok ikke at skosålene mine blir slitt ut på photoshoots, men det ga mersmak i forhold til å bli med på ting som er artige, avslutter han.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark