Fra 1. juli innføres nye EU-regler om differensiert arbeidsgiveravgift i EU og Norge. Disse reglene innebærer at bedrifter innen transport, energi og finans som nå har lav eller ingen arbeidsgiveravgift i distriktene, plutselig må punge ut til staten.
Regjeringen ber EU-kommisjonen om en gjennomgang av reglene.
- Les også: – De rødgrønne kunne stoppet avgiften
– Vi jobber på spreng for å begrense skadene mest mulig. Jeg har et godt håp om at vi skal klare å få til noe, sier Frp-leder og finansminister Siv Jensen til NRK under helgens landsmøte.
Kan ikke garantere noe
Økt arbeidsgiveravgift i de nevnte sektorene kan ramme flere lokale og nasjonale aktorer som opererer i Nord-Norge hardt, deriblant Hurtigruten.
Siv Jensen tør likevel ikke gir noen garantier for hva som blir resultatet av diskusjonene med EU-kommisjonen.
– Det tør jeg ikke svare på. Rett og slett fordi vi er i tøff dialog med EU, sier hun.
Ikke bekymret
Raymond Robertsen i Finnmark Høyre, tror fylkeskommunen skal klare seg bra etter innføringen av full arbeidsgiveravgift. En innføring av økt avgift vil koste fylkeskommunen 21,5 millioner kroner ekstra i året.
– Det er penger jeg er sikker på at regjeringen vil gi ekstra bevilgninger for å dekke inn. Jeg er mer bekymret for hva dette vil koste næringslivet i Finnmark, og hvilke konsekvenser det vil få, sier Robertsen.
Blir de økte avgiftene innført vil det gi næringslivet i fylket en årlig ekstraregning på 260 millioner.