Den interne rapporten NRK har fått tak i, og som er utarbeidet av det greske shippingselskapet TCM (Tsakos Columbia Shipmanagement), viser at det 164445 tonn store skipet «M/T Triathlon» var cirka 370 meter unna grunnstøting i Bøkfjorden i Finnmark.
Lasten skal ifølge NRKs kilder ha vært på 70.000 tonn russisk råolje.
I den nasjonale laksefjorden med et sjeldent fugleliv i Sør-Varanger lastes råolje fra Russland om bord i norske tankere før det fraktes videre utover i Europa.
Sleit seg løs i uvær
Ifølge rapporten var det to dager etter en oljeomlasting i Bøkfjorden i Sør-Varanger i november 2014 at skipet og dets mannskap ble tatt på senga av dårlig vær. Da lå de fortsatt ankret opp i fjorden.
Natt til 4. november cirka klokken 04.12, økte vinden i området på grunn av en kommende storm. På en halvtime økte vinden fra 17 meter i sekundet til 35 meter i sekundet.
Dette førte til at ankeret løsnet og ble slept etter skipet, og mannskapet måtte starte motorene for å holde det store skipet i sjakk.
«High Risk Near Miss»
Etter hvert kom det fram to slepebåter og los, som fikk kontroll på skipet. Da lå «M/T Triathlon» 370,4 meter fra land – og dermed også fra grunnstøting.
Hendelsen blir av det greske selskapet klassifisert som «High Risk Near Miss».
I konklusjonen til TCM kommer det fram at årsaken var det dårlige og plutselige været og de dårlige ankringsmulighetene.
De trekker fram mannskapets raske og effektive respons som årsak til at det ikke ble en ulykke. Den interne rapporten frikjenner mannskapet for regelbrudd.
Selskapet konkluderer også med at under vurdering av ankring, så bør de som organiserer oljeomlastingen vurdere værforholdene.
Selskapet etterspør nå også en bedre responsplan for slike hendelser.
Rapport fra losen
Kystverket bekrefter hendelsen til NRK, men sier de ikke kan offentliggjøre egen losrapport.
På generelt grunnlag sier losoldermann i Kystverket i Troms og Finnmark, Roy-Arne Rotnes, at slike hendelser ofte virker mer dramatisk for kapteinene enn for losene selv, som er vant med lokale forhold.
– Dregging forårsaket av høy vind er ikke en uvanlig hendelse. Taubåtene som nå er permanent tilstede i Kirkenes som del av Norterminals beredskap, gir sikkerhet for nettopp slike situasjoner. Losoldemann Roy Arne Rotnes i Kystverket har tidligere sagt at hendelsen foregikk ganske udramatisk. Det er også vår vurdering, sier Jacob B. Stolt-Nielsen i Norterminal.
- Les også:
- Les også: